Tobias Staaby

Bidrag fra denne personen

Gutten som lurte Stallo er en morsom og litt skummel historie basert på et samisk folkeeventyr som handler om mot og tapperhet, og hvordan man kan overkomme hindringer ved å være smart og tro på seg selv.

Nordlysbarna er et eventyr om en søskenflokk som ble tatt av Nordlyset, og om hvordan Nordlyset fikk sine farger.

Opplev den utrolige historien om den tøffe og snarrådige jenta, Miija, som mot alle odds overlevde en dramatisk ferd utfor en foss. Dette er sagnet om hvordan en foss fikk navnet Pikefossen.

«Áhkobiemmu - Bestemors gutt» er et eventyr om den foreldreløse samiske gutten Áhkobiemmu. Etter å ha vokst opp hos bestemoren sin, er han omsider blitt stor, og klar for å dra på eventyr i verden.

Er du nysgjerrig på hvordan man kan komme i gang med spill? Da har du kommet til rett sted! Her er ti tips om bruk av spill i skolen:

Alver, magi og dragedreping har mer å gjøre med norsk nasjonalromantikk enn man skulle tro. Kan man lese dataspill som eksempler på moderne, fantastisk og romantisk litteratur?

Journey er et relativt kort spill – det er enkelt å spille og legger mest vekt på det narrative, og er utmerket egnet for «samspilling» i klasserommet. Til forskjell fra mange andre spill får man ikke servert historien gjennom ord og tekst, men gjennom et rikt samspill mellom musikk, lyd, visuelle metaforer, farger og symboler.

Hvordan kan man bruke dataspill som utgangspunkt for å diskutere etiske dilemmaer? Og hvordan kan man gjøre slike diskusjoner mer levende og interessante for elevene? I dette læringsopplegget får du tips om hvordan dataspillet The Walking Dead kan brukes for å gjennomføre undervisning i emner fra religion, etikk og livssyn, VG3.

"Plutselig hadde jeg spilt i halvannen time. Jeg konkluderte med at Skyrim er som en god bok: umulig å legge fra seg."