Programmering og koding

Her finner du erfaringer og læringsopplegg med programmering og koding i skole og barnehage. Programmering handler om å kreativt skape digitale produkter. Programmeringsaktiviteter kan tilpasses alle alderstrinn og integreres i ulike skolefag som matematikk, naturfag, kunst- og håndverk, musikk osv.

Les mer om programmering  i skolen i Senter for IKT i utdanningens notat Programmering i skolen

Hvordan kan elevene arbeide praktisk med begrepene måling, tid og fart i matematikk? Med droner så klart, og i dette læringsopplegget får du et innblikk i hvordan dette kan gjøres i undervisningen.

La elevene programmere med droner for å lære, forstå og bruke programmering i praksis. I dette læringsopplegget får du et lite innblikk i hvordan dette kan gjøres i undervisningen.

Selvvannende potteplante styrt av micro:bit

La elevene lage og programmere sine egne, smarte løsninger for hus og hjem. I dette eksempelet lager vi en selvvannende plante styrt av micro:bit.

La elevene lage prototyper av roboter med enkel elektronikk og programmering av micro:bit.

I dette undervisningsopplegget har elevene brukt Scratch til å vise at de har forståelse av ulike geometriske figurers egenskaper, samtidig som de får vist at de kan grunnleggende koding av blant annet løkker.

Gulrot og Arduino går godt sammen, om en vet hva en skal gjøre. Dette har elever på mellomtrinnet funnet ut av, og de storkoser seg når de jobber med dette opplegget.

Sider