Programmering og koding

Her finner du erfaringer og læringsopplegg med programmering og koding i skole og barnehage. Programmering handler om å kreativt skape digitale produkter. Programmeringsaktiviteter kan tilpasses alle alderstrinn og integreres i ulike skolefag som matematikk, naturfag, kunst- og håndverk, musikk osv.

Les mer om programmering  i skolen i Senter for IKT i utdanningens notat Programmering i skolen

Bilde av produktet elevene designer

Dette er et ferdig, brukbart produkt basert på mikrokontrollerkortet micro:bit, og er en typisk anvendelse av mikrokontroller. Produktet er tidtaker/varselklokke for kjøkkenet. Design, programmering og produksjon av det fysiske produktet inngår.

Hvordan kan elevene arbeide praktisk med begrepene måling, tid og fart i matematikk? Med droner så klart, og i dette læringsopplegget får du et innblikk i hvordan dette kan gjøres i undervisningen.

La elevene programmere med droner for å lære, forstå og bruke programmering i praksis. I dette læringsopplegget får du et lite innblikk i hvordan dette kan gjøres i undervisningen.

Selvvannende potteplante styrt av micro:bit

La elevene lage og programmere sine egne, smarte løsninger for hus og hjem. I dette eksempelet lager vi en selvvannende plante styrt av micro:bit.

La elevene lage prototyper av roboter med enkel elektronikk og programmering av micro:bit.

I dette undervisningsopplegget har elevene brukt Scratch til å vise at de har forståelse av ulike geometriske figurers egenskaper, samtidig som de får vist at de kan grunnleggende koding av blant annet løkker.

Sider