Dataspill i skolen

Joystick

På denne siden finner du inspirasjon og forslag knyttet til temaet dataspill i skolen. Legg gjerne inn egne læringsopplegg eller blogginnlegg der du deler erfaringer fra klasserommet.

Les mer om dataspill i skolen i Senter for IKT i utdanningens fagnotat.  

Gutten som lurte Stallo er en morsom og litt skummel historie basert på et samisk folkeeventyr som handler om mot og tapperhet, og hvordan man kan overkomme hindringer ved å være smart og tro på seg selv.

Nordlysbarna er et eventyr om en søskenflokk som ble tatt av Nordlyset, og om hvordan Nordlyset fikk sine farger.

Opplev den utrolige historien om den tøffe og snarrådige jenta, Miija, som mot alle odds overlevde en dramatisk ferd utfor en foss. Dette er sagnet om hvordan en foss fikk navnet Pikefossen.

Om en skal lære seg multiplikasjonstabellen, trenger å repetere litt eller bare som variasjon i læringsarbeidet, vil iFactor oppleves som engasjerende og lærerrikt spill for elevene. Kan du fire på rad, kan du iFactor.

Kan man bruke dataspill som skrivestarter til kreativ skriving? I dette læringsopplegget har jeg tatt utgangspunkt i eventyrspillet Machinarium, som handler om roboten Josef. Læringsopplegget har som hovedmål at elevene skal lære mer om språklige virkemidler som besjeling, frampek og utvidet øyeblikk.

Dette undervisningsopplegget er et samarbeid mellom Pål Edvardsen,en lærer og Læringsverksted Drammen. Undervisningsopplegget er en del av Pål Edvardsen sin masteroppgave - spillbasert læring og har blant annet blitt gjennomført i praksis med elever fra Drammen.

Sider