Dataspill i skolen

Joystick

På denne siden finner du inspirasjon og forslag knyttet til temaet dataspill i skolen. Legg gjerne inn egne læringsopplegg eller blogginnlegg der du deler erfaringer fra klasserommet.

Les mer om dataspill i skolen i Senter for IKT i utdanningens notat om dataspill og læring.

 

Et utmerket spill til bruk i skolen som alternativ til skrevne tekster. Handlingene dine bærer historien framover og får konsekvenser senere i spillet.

På nettsiden https://quickdraw.withgoogle.com/ har Google laget en robot som kan gjette hva folk tegner og som samtidig blir bedre til å gjette etterhvert som folk bidrar med sine egne tegninger.

A Dark Room er et tekstbasert dataspill som spilles i nettleseren. Spillet forteller en mystisk historie som overlater til fantasien og stort som for tolkning. Ettersom spillet (med unntak av deler av slutten) har et brukergrensesnitt basert på tekst, ligger det sjangermessig tett opptil vanlige noveller eller fortellinger. Det er bare det at her blir man totalt oppslukt i de små setningene og hendelsene spillet kommer med.

Skoleåret 2015-2016 bygde 6. trinn ved Brundalen skole Stortinget i Minecraft. I utgangspunktet ønsket vi å bruke bygget for å undervise om de forskjellige partiene og hvordan valg fungerer i Norge.

I dette opplegget skal elevene lage et spill i Scratch der de utforsker koordinater.

I dette opplegget skal elevene lage et spill i Scratch der de utforsker sannsynlighet og vinkler.

Sider