Dataspill i skolen

Joystick

På denne siden finner du inspirasjon og forslag knyttet til temaet dataspill i skolen. Legg gjerne inn egne læringsopplegg eller blogginnlegg der du deler erfaringer fra klasserommet.

Les mer om dataspill i skolen i Senter for IKT i utdanningens notat om dataspill og læring.

 

  • Journey, en inngang til refleksjon og skriving i KRLE og norskfaget

    Journey kan brukes i norsk og andre språkfag som objekt for analyse eller inspirasjon til kreativ skriving. I religion og etikk kan spillet brukes som et bryne hvorpå elevene kan slipe sin kunnskap om religionenes læredimensjon og sentrale trekk
    Les artikkel
  • Gone home tittelbilde

    Gone Home - En spillnovelle for...

    Gone home er et kort, narrativt dataspill som kan brukes i skolen som et alternativ til novelle, spillefilm eller roman.
    Les artikkel
  • Dataspillenes historie - programmere et...

    I valgfaget teknologi i praksis fikk jeg en skikkelig "gamerklasse", og det...

    Les artikkel

Begynner du å bli lei av powerpointer? Det gjør nok elevene også. La dem lage en animasjon i Scratch i stedet!

Er du nysgjerrig på hvordan man kan komme i gang med spill? Da har du kommet til rett sted! Her er ti tips om bruk av spill i skolen:

I Kerbal Space Program styrer du et romprogram i et fiktivt solsystem. Men all simulering av fysikk er likevel virkelighetsnær. Dette gir muligheter til å jobbe med en del naturfaglige begreper som tyngdekraft, luftmotstand, aerodynamikk og lignende.

Minecraftprosjekt over et helt skoleår.

Escape room-spill er nettbaserte gratisspill i pek-og-klikksjangeren hvor man må tenke logisk, sette sammen ledetråder og knekke koder for å (som oftest) unnslippe et lukket rom. De siste årene har det også dukket opp mange fysiske Escape-rom rundt i verden, inspirert av nettspillene. 

temple run

Et enkelt spill som Temple Run kan gi mye inspirasjon for skriving, både for de som synes å skrive er vanskelig eller kjedelig, eller de som synes skriving er gøy.

Sider