Dataspill i skolen

Joystick

På denne siden finner du inspirasjon og forslag knyttet til temaet dataspill i skolen. Legg gjerne inn egne læringsopplegg eller blogginnlegg der du deler erfaringer fra klasserommet.

Les mer om dataspill i skolen i Senter for IKT i utdanningens notat om dataspill og læring.

 

Ord er byggesteinene i kommunikasjon. Elever trenger flere ulike strategier og verktøy for å utvide vokabularet sitt.

Et utmerket spill til bruk i skolen som alternativ til skrevne tekster. Handlingene dine bærer historien framover og får konsekvenser senere i spillet.

På nettsiden https://quickdraw.withgoogle.com/ har Google laget en robot som kan gjette hva folk tegner og som samtidig blir bedre til å gjette etterhvert som folk bidrar med sine egne tegninger.

I dette opplegget skal elevene lage et spill i Scratch der de utforsker sannsynlighet og vinkler.

A Dark Room er et tekstbasert dataspill som forteller en mystisk historie som overlater til fantasien og stort rom for tolkning.

Skoleåret 2015-2016 bygde 6. trinn ved Brundalen skole Stortinget i Minecraft. I utgangspunktet ønsket vi å bruke bygget for å undervise om de forskjellige partiene og hvordan valg fungerer i Norge.

Sider