Kom i gang med micro:bit

micro:bit er en bitteliten programmerbar datamaskin som kan være en god inngang til programmering i skolen.

Innledning

Dette læringsopplegget gir en grunnleggende innføring i hvordan man kan programmere micro:bit med blokkbasert programmering.

micro:biten har 25 led-dioder, a- og b-knapper, gyroskop, kompass, temperaturmåler og mye mer. Ved å programmere noe fysisk, er det lett å se sammenhengen mellom koden og den "virkelige verden", og det er veldig tydelig om man har skrevet rett kode eller om noe er feil.

Det er ikke helt nødvendig å ha en micro:bit for å gjennomføre opplegget, det finnes også en simulator i editoren.

Slik gjør du

I det første prosjektet skal du lage et program på www.microbit.org og laste det inn på micro:biten. Programmet skal gjøre at micro:biten skriver ”hei" og navnet ditt.

 
Først må vi lage et nytt prosjekt.
 
  • Gå inn på microbit.org, velg ”Let's code” og velg ”JavaScript Blocks Editor” – ”Let's code"

 

Nå skal vi begynne å lage programmet vårt. Først velger vi en ”input”, som bestemmer hvordan vi skal få noe til å skje på micro:biten.

I programmet vårt skal vi få noe til å skje når vi trykker på A-knappen på micro:biten.
 
  • Velg den lilla ”Input” på venstre side av skjermen og dra inn blokken ”on button A pressed...” 

Du skal velge hva som vil skje når du trykker på knappen ”A” på micro:biten. Vi vil at micro:biten skal skrive noe, så skal bruke en blokk som gjør at vi kan skrive inn det vi ønsker.

  • Gå til ”Basic” og dra ”Show string ”Hello”” inn i den første blokken.

Når du har skrevet det du vil vise, kan du prøve programmet ditt på pc-en først. 

  • Trykk på A-knappen på bildet av micro:biten til venstre på skjermen din, for å se hva som skjer. 

Så kan du overføre programmet til micro:biten, for å få den til å skrive navnet ditt

  • Trykk "Download" under bildet av micro:biten

Nå lages det en fil som du kan overføre til micro:bit-en. Den heter ”ettellerannet.hex” og legges i nedlastningsmappen din.

  • Åpne micro:bit via Min datamaskin (Finder i Mac) og dra den nedlastede filen inn på minnebrikken. Du kan nå kjøre programmet.

Mål

Målet for læringsopplegget er å lage enkle programmer i et blokkbasert programmeringsspråk for deretter å legge programmet ut på en fysisk micro:bit og kjøre det. 

Utstyr

Datamaskin eller nettbrett med internettilgang og micro:bit og microUSB-kabel.

Forberedelse

Gå gjennom et par av oppgavene selv før du gjør dem med elever. Resten kan dere finne ut av sammen.

Tips

 

Oppgaveforslag

Nederst på siden kan du laste ned en PDF av et oppgavehefte. 

Etter den første oppgaven kan elevene gå videre til neste oppgave. Oppgavene øker i vanskelighetsgrad. I flere av oppgavene er det en tilleggsoppgave som er noe friere. Her kan elevene prøve seg frem og hjelpe hverandre, hvis de synes det er vanskelig.

(Samme opplegg med en annen editor:  i et Google doc.)

 

Flere læringsopplegg med micro:bit

  • Ubrukelige roboter - La elevene lage prototyper av roboter med enkel elektronikk og programmering av micro:bit
  • Selvvannende plante - La elevene lage og programmer sine egne smarte løsninger for hus og hjem

 

 

 

 

 

 

Filvedlegg: 
Lag et læringsopplegg

Har du gjennomført et læringsopplegg i skole eller barnehage som andre pedagoger kan ha interesse av? Del det gjerne på denne siden.

Relaterte opplegg

Relaterte blogginnlegg

  • Rom for læring - kreativ sone

    Jeg trodde programmering og IKT handlet mye mer om installering og kjedelige PC-ting, men det er mye mer interessant – det er mange flere muligheter.
  • Arduino for alle

    Å jobbe med strømkretser, bygging, forståelse av instruksjoner og tegninger, programmering og å oppleve mestring er blant noe av elevene på 5. trinn på Brundalen skole har oppnådd ved å jobbe med Arduino i noen uker.
  • Gulrot-piano med Arduino

    Gulrot og Arduino går godt sammen, om en vet hva en skal gjøre. Dette har elever på mellomtrinnet funnet ut av, og de storkoser seg når de jobber med dette opplegget.

Finn oss på sosiale medier