Tverrfaglig arbeid med VR-produksjon i Cospaces.io for 3.-4. trinn

Ved arbeid tverrfaglig i skolen kan en også få med bruk av VR-produksjon i undervisningen. Til dette kan vi bruke Cospaces.io som finnes i både en gratis og en betalt versjon.

Cospaces.PNG

All rights reserved.

Innledning

Undervisningsopplegget her tar utgangspunkt i samfunnsfag for elevene, og læring om nærmiljø og lokalsamfunn. 

 

Dette undervisningsopplegget er gjennomført på 3. trinn, og det vil ta omtrent 2-4 økter å gjennomføre det, alt ettersom hva du ønsker å gjøre. 

Slik gjør du

Dette opplegget startet vi med å snakke om hva nærmiljøet til elevene er, og hva de har i sitt nærmiljø som gjør at det føles som en bra plass å bo. Her får elevene snakke sammen i par og i plenum om hva de mener er bra. Etter hvert begynte vi å snakke om alle sammen har det likt i nærmiljøet, og om hva som er likt og ulikt. Vi kom også inn på ulike familieformer. Dette ble da utgangspunkt for hva elevene mente de ville ha i sitt eget lokalsamfunn som de da etter hvert skulle få lage i Cospaces. Før de skulle få jobbe der så måtte de tenkte ut hva de ville ha med, og lage seg en skisse. Dette gjorde de i grupper.

Når elevene da hadde funnet ut hva de skulle ha med i sitt eget nærmiljø, fikk de tilgang til Cospaces og de kunne sette i gang å lage sitt eget nærmiljø i 3D i prgrammet. Her fikk elevene jobbe i sitt eget tempo, og de hjalp hverandre med å finne det som passet best til det de ønsket å sette ut. 

Etter at alle var ferdige med sine nærmiljø, fikk elevene vise fram det de hadde laget. Da fikk vi snakket om de ulike nærmiljøene, og hva som var likt og ulikt og hvordan dette kunne påvirke et nærmiljø.

Elevene skal også bruke dette som en skrivestarter for å skrive om en familie i det nærmiljøet de har lagd i Cospaces.

Mål

Samfunnsfag LK-06, mål etter 4. trinn

Utforskaren

  • skape og illustrere forteljingar om menneske som lever under ulike vilkår, og samanlikne levekår

  • samtale om variasjonar i familieformer og om relasjonar og oppgåver i familien

Geografi

  • samanlikne liv og virke i Noreg og i nokre andre land

Utstyr

Du trenger dette for å kunne gjennomføre dette opplegget:

- Datamaskin, nettbrett eller telefon med internett-tilgang

Tips

Cospaces.io kommer i to versjoner: gratisversjon og betalversjon. Du får mer på betalversjonen:

- Ubegrenset med 3D-objekter (maks. 10 i hver scene i gratisversjonen)

- Ubegrenset med import av filer (maks. 10 filer i gratisversjonen)

- Ubegrenset med verdener (1 verden i gratisversjoen), scener (ubegrenset i gratisversjonen), klasser (1 klasse i gratisversjonen) og oppgaver (1 oppgave i gratisversjonen)

- Alle blokker i CoBlocks (programmering), og mer muligheter på programmeringen

- Fleksibelt med hvem som er inne i verden (30 plasser på gratisversjonen). Du kan velge hvilke elever som har tilgang til din klasse i Cospaces, det vil si at du kan kaste elever inn og ut som det passer deg

 

Hva er CoBlocks?

CoBlocks er programmering med blokker, som vi kjenner det fra blant annet Scratch og Micro:bit. Dette er noe som en har begrensede muligheter på i gratisversjonen av Cospaces. I betalversjonen er det mange flere muligheter for programmering, blant annet å få objektene til å bevege seg og reagere på andres objekters bevegelse.

Oppgaveforslag

Eksempel på oppgaver 3.-4. trinn

  • Lage et nærmiljø hvor du har med alt som trengs for at samfunnet skal fungere

  • Skriv en historie om dette lokalsamfunnet hvor du trekker inn hva som skjer i de ulike boenhetene

  • Lag et lokalsamfunn fra et annet land. Hvordan er forskjellene på disse lokalsamfunnene?

  • Lag et nabolag hvor du plasserer inn de ulike familieformene som du kjenner til

  • Ekstra: Programmere figurene

Evaluering av opplegg

Elevene ble veldig giret på å jobbe i Cospaces, og det har vært veldig mange spørsmål i etterkant om å få lov til å jobbe mer med dette programmet.

Her vil jo kun fantasien sette grenser for hva det kan brukes til.

Lag et læringsopplegg

Har du gjennomført et læringsopplegg i skole eller barnehage som andre pedagoger kan ha interesse av? Del det gjerne på denne siden.

Relaterte opplegg

Relaterte blogginnlegg

  • Rom for læring - kreativ sone

    Jeg trodde programmering og IKT handlet mye mer om installering og kjedelige PC-ting, men det er mye mer interessant – det er mange flere muligheter.
  • Koding, Bee-Bot og 4 åringar

    Vad är en robot frågar Elin? Det är en sak som går och låter "eeek eeek eeek" 4 åringen rör armarna fram och tillbaka.
  • Arduino for alle

    Å jobbe med strømkretser, bygging, forståelse av instruksjoner og tegninger, programmering og å oppleve mestring er blant noe av elevene på 5. trinn på Brundalen skole har oppnådd ved å jobbe med Arduino i noen uker.

Finn oss på sosiale medier