The Tower Block

Kreativ samskriving med nogo attåt i Språklig fordypning, Engelsk, Norsk eller Internasjonalt Samarbeid. Se originalen på https://twinspace.etwinning.net/12867 så blir du klokere.

Innledning

Tenk deg at hele klassen din bor i en kjempestor høyblokk sammen med andre elever fra forskjellige steder i Europa! Vi har alle våre egne leiligheter, og vi trenger ikke ha kjedelige ting som bad og toalett der inne, det har vi allerede i hver etasje.

Hvordan ser DIN leilighet ut? Alle elever (og lærere) må forklare hva de har i leilighetene sine. Fra utsiden er de på 100 kvadratmeter, men når du lukker opp døra inn til leiligheten din, er det plass til en hel verden der inne! Hvis du bare vil fortelle om møblene dine og ha en vanlig leilighet, er det helt greit. Hvis du vil at døra inn til leiligheten din fører til en skog, og at du bor i et slott inne i den skogen, går det helt fint. Du bestemmer!

Og når alle har fortalt om rommene sine, begynner moroa. Vi kan besøke hverandre, levere presanger til hverandtre, kanskje til og med ha en liten fest? Alt er mulig!

The Tower Block er et prosjekt gjennomført på eTwinning- platformen i skoleåret 2015-2016. I originalversjonen hadde vi seks partnerskoler og omlag 150 elever, hvorav rundt 100 var aktive, men det er mulig å gjøre det i mye mindre skala. Prosjektet er kanskje det aller mest vellykkede jeg har deltatt i, fordi elevene i stor grad kommuniserte direkte med hverandre. Det krever litt forarbeid, men du får mye tilbake. Kombinasjonen samskriving, reelll kommunikasjon og muligheter for å bruke fantasien viser seg å være svært kraftfull!

Slik gjør du

HUSK AT DU KAN SE VÅRT FERDIGE TWINSPACE HER

Først må du registrere deg på eTwinning-platformen (på http://etwinning.net ) og finne en partner der. Når prosjektet er godkjent, får dere en egen prosjektside, et såkalt TwinSpace. ALLE ELEVENE BØR KUNNE LOGGE SEG INN I TWINSPACE. I TwinSpace finnes det mange verktøy du kan bruke, det viktigste i dette prosjektet er FORUM - diskusjonsforum. Selve høyblokka bygger du i forumverktøyet, slik jeg forklarer på denne videoen. 

Deretter får elevene (og gjerne lærererne!) hvert sitt rom. Vi brukte et regneark i Google docs til å gjøre dette, du kan se det her. Blir dere flere etterhvert, er det bare å bygge inn flere rom og flere etasjer. Vi laget også en tegning over hver etasje, slik at elevene hadde en ide om hvordan blokka så ut. Den kan du se her.Tower Block romplan

Da gjenstår det bare å bruke PAGES - verktøyet til å lage oppgavene elevene skal gjøre, og eventuelle andre sider du vil ha i prosjektet. I denne videoen kan du se hvordan vi gjorde det.

Mål

Målet for å prosjektet er å utføre kreativ samskriving på engelsk (eller norsk) i samarbeid med elever fra andre skoler og å lage en motiverende arena for elevers tekstskapning. Dette kan knyttes til mange mål i kunnskapsløftet, både i Engelsk og Norsk på forskjellige nivåer og i Språklig Fordypning. Disse kompetansemålene er hentet fra sistnevnte (engelsk versjon)

STUDENTS SHOULD BE ABLE TO

  • Experiment with various forms of written and oral forms of expression in various genres
  • Explore and assess how digital media affect and alter language and communication
  • Produce written projects and present them orally

Utstyr

Alle elever bør ha tilgang på en datamaskin; helst med tastatur - man kan gjennomføre prosjektet med nettbrett, men det er ikke ideelt. Hvis dere skal ha en videokonferanse, trenger dere i tillegg et webkamera og en mikrofon. Ellers er det oppgavene som bestemmer hva som kreves av utstyr. Vi lagde f.eks. dikt ute i skolegården med fargekritt.

Forberedelse

-For større skriveoppgaver som en del av prosjektet, er det lurt å la elevene levere lokalt til læreren sin før de poster på Twinspace. Dette både for å lette lærerens mulighet til å vurdere og for å ha litt redaksjonell kontroll over hva som postes.

-Vi hadde minimale problemer med slikt, men det er verdt å nevne at dette prosjektet setter noen krav til klasseledelse. Det er viktig å følge med på hva elevene produsererer og å lære dem å unngå støtende adferd mot andre, se andre steder på IKT-senterets sider for mer om dette!

-La alle partnere komme med innspill på oppgaver, men ikke vær redd for å ta avgjørelser. Selv i perfekte eTwinning-samarbeid vil noen partnere være mer aktive enn andre.

Tips

Noen generelle tips angående eTwinning (ikke alle er like relevante for dette prosjektet): 

  • Det er ofte lurt med et lite antall partnere (1-2 for mange typer prosjekter). Ha så mye kontakt med partnerlærerne dine som mulig før du begynner. Det er mer forpliktende å samarbeide med noen man har en relasjon til. Det er viktig at alle partnere har et eierforhold til prosjektet, også når en partner har mer av regien.

  • Det kan være lurt å ha en “sjef” for prosjektet som er ektra pådriver når det gjelder deadlines og lignende, både lokalt og totalt sett. Prosjekter handler om samarbeid, men ikke vær redd for å ta ansvar! Gode prosjekter har fremfor alt aktive deltakere

  • Lokalt engasjement hos kollegaer, skoleleder, foreldre, it-avdeling og andre som kan være en solid støtte. Ta dem med i planleggingen der det er naturlig.

  • Det kan være lurt å være bevisst på faglige forskjeller mellom samme årstrinn i forskjellige land. Det trenger ikke alltid være så farlig om partnerne er akkurat like gamle.

  • Pass på å følge reglene for PERSONVERN (som er strengere i Norge enn mange steder) og OPPHAVSRETT (som er omtrent like over alt). Det ligger mye læring i dette. Innhent ekstra tillatelser av foreldrene der det trengs.

  • Det er også mulig å kjøre NASJONALE prosjekter på eTwinning-plattformen! Kanskje et prosjekt med naboskolen er god trening?

  • Begynn gjerne med et enkelt prosjekt, men forsøk å legg inn så mye direkte kontakt  mellom elever på partnerskolene som mulig. Det er DET som er mest spennende!

  • Ha en klar tidsplan for gjennomføring, men la det være rom for fleksibilitet (“I løpet av januar skal alle ha..”). Lag en fin avslutning når det er naturlig. Vær obs på forskjeller når det gjelder f.eks. skoleruta.

  • Rutiner for kommunikasjon kan være nyttige. Hvilke kanaler skal brukes? Hvor ofte skal man ha kontakt? Hva er viktig når en elev skal snakke med en annen

Oppgaveforslag

DETTE ER KORTVERSJONEN AV VÅRE OPPGAVER, FØLG LENKENE FOR FULLVERSJON PÅ ENGELSK

Ikke vær redd for å bruke Tower Block - konseptet til å lage egne oppgaver tilpasset ditt behov. Våre oppgaver ble produsert som et samarbeid mellom partnerne i prosjektet.

OPPGAVE 1) BESKRIV ROMMET DITT

  1. Beskriv med ord, så detaljert som mulig, hvordan rommet ditt ser ut. Bare fantasien din begrenser deg. Du får et romnummer av læreren og gå inn i forumet på Twinspace og lim inn teksten i forum-tråden for ditt rom.
  2. Gå inn i så mange av de andres rom som mulig, les hvordan de har det der. Start med rommene i din egen etasje.
  3. Skriv koselige kommentarer hos de andre om rommene deres! Skriv i deres forumtråder. Forsøk å bli litt bedre kjent med dem!

OPPGAVE 2: VÆR SOSIAL:) 

  1. Svar på kommentarer du har fått hvis det er noen. Er det noen nye naboer som har flyttet inn siden sist? Si hallo til dem også! (se 1.2-1.3)
  2. Bruk GET TO KNOW EACH OTHER - tråden på din etasje til å stille de andre som bor i din etasje spørsmål. Husk å svare på andres spørsmål også!
  3. I etasjen deres er det et fellesomåde (COMMON AREA). Hvordan skal dette området være? Diskuter med de andre i etasjen din!
  4. Skrive et brev via TWINMAIL til en eller flere av de andre som bor i blokka. 

OPPGAVE 3: FESTEN

  1. Det skal være fest i blokka, og alle må være med å planlegge! Bruk LIVEverktøyet og kom med ideer i chatten til hva festen skal inneholde! Diskuter de andres ideer også. Dere har en uke på å gjennomføre denne oppgaven før lærerne velger ut de tingene festen inneholdt (vi skal ikke ha ordentlig fest).
  2. Hva skjedde på festen? Bruk ideene fra 3.1, og lag et produkt som viser noe fra selve festen - dette kan være f.eks. en fortelling, et dikt, en tegneserie, et hørespill.. Vi samler alle produktene på en side i TwinSpace slik at alle kan se dem.

OPPGAVE 4: DET BOR NOEN I ROMMET DITT!

  1. Noen har flyttet inn hos deg! Det kan være et kjæledyr eller et menneske eller noe midt i mellom. Skriv et avsnitt eller to der du forteller om den nye romkameraten din. Lim det inn i forumet ditt.
  2. Lag en illustrasjon til 4.2. Lim det inn i forumet ditt.
  3. Skriv en liten fortelling om den gangen du og romkameraten din dro på besøk til noen andres rom. Lim fortellingen inn i rommet til den dere dro på besøk til.

OPPGAVE 5: SHOW AND TELL

I denne aktiviteten skal du presentere en gjenstand som har tilknytning til tiden din i Tower Block. Du bør bruke mellom et halvt minutt og et minutt på å vise den fram, siden det er mange som vil fortelle. Du skal framføre denne lille presentasjonen din i et videomøte med en av de andre skolene eller lage en liten video som kan legges på TwinSpace. Her er en video med mitt eksempel der jeg gjør en show and tell om mitt rom.

Vurdering

Elevenes tekster kan vurderes på lik linje med andre skriftlige innleveringer, etter lokalt utarbeidede kriterier. Det er uproblematisk at partnerskoler vurderer ulike kjennetegn / vurderer på forskjellige måter. 

Med andre ord, du lager oppgaver til prosjektet som samsvarer med de læringsmålene du vil jobbe mot som en del av årsplanen og gir dine elever kriterier for måloppnåelse. Du kan bygge dette inn i selve oppgaven i Twinspace, men det er ikke nødvendig å ha det der siden andre skoler (spesielt i andre land) kan jobbe med de samme oppgavene, men ha behov for ulike kriterier.

Evaluering av opplegg

Dette prosjektet bruker TwinSpace i større grad enn de fleste andre eTwinning-prosjekter, noe som gir elevene en trygg læringsplattform. Elevene opplevde arbeidet som ekstremt motiverende, og de produserte på sitt beste fordi de visste at skrivingen hadde et kommunikativt formål. De lærte også å bruke plattformen. Dette gjør neste eTwinningprosjekt lettere å gjennomføre. Partnerne våre i Serbia, Italia og Spania rapporterer det samme, selv om faglig nivå og alder/modenhet varierte en del fra gruppe til gruppe.

Prosjektet har fått eTwinnings kvalitetsmerke på nasjonalt og europeisk nivå, blitt brukt som "best practises" når det gjelder bruk av TwinSpace i opplæring av eTwinnere, og det ble omtalt på det britiske kulturrådets konferanse i Beograd februar 2017.

Lag et læringsopplegg

Har du gjennomført et læringsopplegg i skole eller barnehage som andre pedagoger kan ha interesse av? Del det gjerne på denne siden.

Relaterte opplegg

Relaterte blogginnlegg

  • Scratch i barnehagen - koding for barn

    Eivindsholen FUS barnehage, Kleppe friluftsbarnehage og Kirketunet barnehage har nylig avsluttet et digital kode-samarbeid, som er gjennomført via eTwinning vinteren/våren 2015.

Finn oss på sosiale medier