Språk og historieanalyse med Brothers: A Tale of Two Sons

I Brothers: A Tale of Two Sons opplever man en fantastisk historie hvor man styrer to brødre som drar ut på en farlig ferd for å finne medisiner til sin far. La elevene få oppleve fortellinger på en annen måte!

Innledning

Dette spillet kan nok brukes på mange måter for å jobbe med temaer både i norsk og fremmedspråk. Om du prøver spillet selv vil du kanskje få flere idéer. Dette læringsopplegget går over fire timer, fordelt på to økter, som jeg gjennomførte i praksis som lærerstudent.

Spillet kan brukes fra 3.-.4 klasse og oppover. Det skal nevnes at det forekommer skumle scener og hendelser utover spillet, og det har en PEGI-rating på 16 år. Å spille seg gjennom de to-tre første timene innebærer lite eller ingen skumle hendelser, så for yngre elever vil det være greit. Spillet kan også brukes som en mulighet til å snakke om innhold og vanskelige temaer. Å gjennomføre hele spillet med en klasse tror jeg kan ta mellom seks og ti timer, avhengig av hvor mye tid man bruker på diskusjon, oppgaver, skriving o.l.

Slik gjør du

Tid: 4-5 skoletimer

Trinn: 5. klasse – 7. klasse

Fag: Norsk

Nødvendig utstyr: PC eller konsoll og en kontroller (mer info om utstyr lengre ned)

Vanskelighetsgrad: Enkel. Kontrollene kan være litt vanskelig til å begynne med, men elevene vil etter kort tid få god kontroll.

Mål

Presentere egne tolkinger av personer, handling og tema i et variert utvalg av barne- og ungdomslitteratur på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samisk (Kompetansemål etter 7. årstrinn)

Gi uttrykk for egne tanker og opplevelser om barnelitteratur, teater, film, dataspill og TV-program (Kompetansemål etter 4. årstrinn)

 Bruke et egnet ordforråd til å samtale om faglige emner, fortelle om egne erfaringer og uttrykke egne meninger (Kompetansemål etter 4. årstrinn)

Utstyr

- Spillet Brothers: A Tale of Two sons koster ca. 100kr til PC, litt dyrere til konsoll.

- Laptop/datamaskin som kan kjøre spillet (minimumskrav under), PlayStation 3 eller 4, Xbox One,  Xbox 360 eller iOS.

Om du ikke har utstyr selv har kanskje elevene utstyr du kan låne.

Prosessor:

2.4 GHz Dual Core Processor

RAM:

2 GB

Operativsystem:

Windows XP eller nyere

Videokort:

NVIDIA GeForce 8600 /ATI Radeon HD 2600

Lydkort:

Ja

Diskplass:

2 GB

Tilbehør:

Gamepad med twinstick

Tips

Elevene blir ofte ivrige og vil hjelpe til å hjelpe de som spiller. Det kan være greit å lage noen regler på forhånd om hvordan det skal fungere. Slik jeg la det opp fikk de som hadde kontrolleren prøve seg frem og snakke med hverandre. Om de trengte hjelp kunne de snu seg og da kan de som føler de har noe å bidra med rekke opp en hånd. God klasseledelse vil være viktig for at det skal bli en god time.

Det kan godt hende elevene setter seg fast på enkelte utfordringer. Her tror jeg det er viktig å la elevene prøve seg frem, snakke sammen og utforske. Det blir desto mer mestring når de endelig finner ut av det, kanskje sammen som en hel klasse.

Prøv tidlig å vise elevene at man kan sette seg ned på benkene i spillet. Det vil gi de en fantastisk utsikt og det er en god mulighet til å snakke om miljøet i spillet.

Når de skal skrive videre vil det komme spørsmål om navnet til brødrene. Dette kommer ikke frem i spillet, så de kan enten finne på navn selv, eller dere kan finne på navn i felleskap.

Oppgaveforslag

Dag 1 (2 timer):

Mål for timen:          

Jeg samarbeider og snakker med læringspartneren og resten av klassen for å løse oppgavene i spillet.

Jeg sier mine egne meninger om hva jeg syntes om spillet så langt.

Ha hovedmenyen, med musikk, i spillet stående klar i det elevene går inn i klasserommet. Dette gjør at elevene blir veldig nysgjerrige og interesserte i hva som foregår. Start med å forklare hva dere skal gjøre i de neste timene, samt målene for perioden.

Creative Commons Licence

Forklar gjerne elevene at språket i spillet er et tullespråk som det ikke er meningen at noen skal forstå, men at man ved å se på kroppsspråk, ansiktsuttrykk, musikken o.l. kan trekke ut ganske mye tanker om hva som kan bli sagt.

Sett i gang og spill! Elevene bytter på å spille gjennom timene. Det skal være mulig å la alle elevene i klassen få prøve spillet i par i løpet av en dobbelttime. La de spille i ca. 5-10min. Prøv å ikke avbryt spillingen for elevene når de er midt i en sekvens. Det er mange overganger som gir gode mulighet til å gjøre bytter på. To elever delte på kontrolleren og kontrollerte hver sin bror med en av joystickene og triggerknappen. Dette fungerte veldig godt i en 5. klasse. Det blir et fokus på samarbeid og kommunikasjon for å komme seg videre i spillet. Eventuelt kan en og en elev spille, det å kontrollere begge brødrene samtidig kan være litt vanskelig i starten (som du sikkert også merket når du selv spilte), men det skal være overkommelig for spesielt eldre elever.

Den første dagen bruker dere på å spille mest mulig, forhåpentlig kommer dere lenger ut i historien og elevene får en følelse av hvordan spillet fungerer.

Underveis kan man stille spørsmål og få eleven til å reflektere rundt historien, karakterene, språket, og spill som medium. Gjerne i læringspar og så i plenum. Her er noen tips til spørsmål man kan still elevene:

  • Hvordan forstår vi hva guttene sier, selv om de ikke har noen ord?
  • Savner dere ting som skyting/slåssing, poeng, eller andre ting dere er vant til i spill?
  • Hva skiller brødrene i fra hverandre (med tanke på egenskapene de har)?
  • Hva synes dere om historien så langt?
  • Hvordan tror dere historien kommer til å ende?

Avslutt med å be elevene snakke om hva de har gjort så langt i spillet. Hva har brødrene hvert igjennom og hva tror elevene kommer til å skje videre.

Dag 2 (2 timer):

Mål for timen:          

Jeg sier mine egne tanker og opplevelser basert på historien og spillingen så langt.

Jeg har startet på fortsettelseshistorien til spillet

Første time brukes på å spille videre. La gjerne elevene få snakke om hva de husker av historien og hva de tror kommer til å skje videre. Presenter målene for denne økta og hva planen er for timen. Dere skal spille i første time og bruke andre time på å skrive en fortsettelse til historien i spillet.

Dere spiller videre og fortsetter å snakke om historien, spillet, karakteren og kommunikasjonen. Gi elevene mulighet til å snakke i læringspar før dere snakker i plenum.

Forslag til spørsmål til elevene:

  • Hva synes dere om miljøet?
  • Hva trodde dere kom til å skje, var det noe som stemte?
  • Fortell minst to ting du liker med spillet så langt, og en ting du ikke liker.
  • Hva tenker du om tema/handlingen/personene/miljøet/bi-karakterene/spillmekanikken?
  • Syntes du spillet var lett/vanskelig?

Du finner selv et naturlig stoppested for spilling som gir mulighet for at elevene kan skrive videre. Jeg stoppet i det brødrene går ut av hulen. Eventuelt kan man la de se at brødrene legger seg ned for å sove i skogen.

Elevene skal nå skrive en fortsettelseshistorie. Hva tror de kommer til å skje videre? Hvordan ender historien? Hvilke andre karakterer vil de møte på? Her kan man selv velge ut et fokus man vil ha. Personbeskrivelser, fortellerens synsvinkel, spenningskurven, konflikt->resolusjon etc.

Et par elever lot jeg skrive en versjon av hva de var igjennom så langt i spillet. En fortsettelseshistorie kan være utfordrende for noen. Her kjenner du selv dine elever best.

Evaluering av opplegg

Videre bruk av Brothers: A Tale of Two Sons

Det var så langt jeg hadde muligheten til å bruke spillet i min praksis. Elevene var veldig ivrige på å fortsette å spille. Det å legge opp et lengre løp hvor man spiller igjennom hele spillet kan være kult. Man kan trekke inn flere mål fra LK06, kanskje gjøre noe tverrfaglig ut av spillet. Mulighetene er uendelige!

Creative Commons Licence
Lag et læringsopplegg

Har du gjennomført et læringsopplegg i skole eller barnehage som andre pedagoger kan ha interesse av? Del det gjerne på denne siden.

Relaterte opplegg

Relaterte blogginnlegg

  • Jones in the Fast Lane - en klassiker i nytt lys

    Spillet Jones in the Fast Lane var i min vennekrets et svært populært spill på begynnelsen av 1990-tallet, og jeg husker hvordan jeg fikk inn mange hverdagslige engelske ord og uttrykk. Hvordan kan en bruke dette spillet med sin karakteristiske grafikk til undervisning på skolen nå?
  • Elever som koder spill i Sploder

    Game design med Sploder

    Hvor mange elever ønsker ikke å designe sine egne spill? Spill på lik linje med de spill de spiller på 1001spill eller NRK Super. I prosjektet Play and Learn, som elever på Grinde skule skal gjennomføre sammen med elever ved den danske skolen «Skolen ved søerne» i København, skal elevene lære og lage spill ved å bruke spillplattformen Sploder.
  • Historiefortelling og programmering med Project Spark

    På 8. trinn på Fagerhaug Oppvekstsenter har vi denne våren et pilotprosjekt på bruk av Project Spark som et pedagogisk hjelpemiddel for å nå kompetansemål i engelsk og valgfaget "Teknologi i praksis" for ungdomstrinnet. En stor suksess for teknologi-sultne og kreative elever.

Finn oss på sosiale medier