Spillkontrollere i MakeyMakey

Når vi avslutter naturfagsemne om elektrisitet, hvorfor ikke lage våre egne spillkontrollere til å spille Sploder-spillene som vi laget i vinter?

DSC_0010.JPG

Spillkontroller av PlayDoh og hullemaskin?

Creative Commons Licence

Innledning

Elektrisitet er en noe de fleste elever tar for gitt, og som brukes hver eneste dag til mobiltelefoner, pc, nettbrett og spillkonsollen hjemme. Men hvordan virker egentlig spillkontrolleren til Xbox eller Playstation? Jeg brukte MakeyMakey for å vise elevene min egen spillkontroller, og ville la dem bygge sin egen. For de som ikke vet hva MakeyMakey er, så er det et lite kretskort med ulike kontaktpunkter som du kan koble til en datamaskin via en USB-kabel. Deretter kan du koble strømkabler til ulike strømførende objekter(f.eks bananer eller aluminiumsfolie), og på den måten erstatte ulike taste- og musetrykk.

Slik gjør du

På forhånd er det greit om elevene arbeider godt med tema elektrisitet, og utforsker hva som leder strøm og hva som ikke leder strøm. I tillegg er det greit å vite hva en sluttet krets er. Objekter som leder strøm, fungerer godt som deler i en spillkontroller, og en spillkontrollere av MakeyMakey må være sluttet for å motta signaler og virker.

Elevene mine hadde laget spill i Sploder tidligere, og vi ønsket å teste om spillene ville fungere med sine egne spillkontrollere. Dette er ingen nødvendighet, men det er kjekt å ha noe egenprodusert å arbeide mot. Om ikke så finnes det f.eks mange MakeyMakey prosjekter tilgjengelig.

På forhånd hadde jeg gjennomgått hva MakeyMakey er og hvordan det fungerer.

1. økt: Elevene ble plassert i grupper på fire, og de ble presentert oppgaven: Dere skal lage deres egen spillkontroller. For å finne inspirasjon og ideer ble de tipset om at det kanskje var en ide å se gjennom noen videoer på MakeyMakey sin prosjektside. Deretter måtte de samle ideene sine og begynne å designe kontrolleren. Underveis måtte de også finne ut hvilke gjenstander og hvilket utstyr de trengte til kontrollerne utover MakeyMakey settet.

2. økt: Elevene fortsatte arbeidet med å bygge kontrollerne sine. Ulike gjenstander ble testet ut. Noen ble godkjent, mens andre ble skrotet. Denne prosessen er en viktig prøv-å-feil fase, men en må være på vakt og få elevene til å forklare hva som skjer underveis. Etterhvert begynte kontrollerne å ta form, og elevene kunne begynne å teste ut hvordan spillkontrolleren fungerte. Noen måtte bygge om kontrollerne sine etterhvert som de testet. På slutten av andre økt fikk også noen grupper testet ut spillet sitt.

3. økt: Elevene ferdigstiller kontrollerne sine og tester dem mot spillene sine. Tilslutt må alle gruppene dokumentere arbeidet sitt.

 

 

Mål

Mål hentet fra K06 etter 7.klasse, naturfag:

  • samtale om hvorfor det i naturvitenskapen er viktig å lage og teste hypoteser ved systematiske observasjoner og forsøk, og hvorfor det er viktig å sammenligne resultater
  • planlegge, lage og teste enkle produkter som gjør bruk av elektrisk energi
  • gjøre forsøk med magnetisme og elektrisitet og forklare og presentere resultatene

 

Utstyr

For å gjennomføre opplegget trengs: 

  • MakeyMakey
  • ulike gjenstander som leder strøm
  • kreative elever
  • takhøyde for noe støy
  • dataspill eller lignende en kan teste kontrolleren på

Tips

Det er ekstra kjekt å gjennomføre opplegget når elevene får teste kontrollerene på noe de har laget selv.

Vurdering

Vurderingen i seg selv er ganske enkel: fungerer spillkontrolleren?

Lag et læringsopplegg

Har du gjennomført et læringsopplegg i skole eller barnehage som andre pedagoger kan ha interesse av? Del det gjerne på denne siden.

Relaterte opplegg

Relaterte blogginnlegg

  • Gulrot-piano med Arduino

    Gulrot og Arduino går godt sammen, om en vet hva en skal gjøre. Dette har elever på mellomtrinnet funnet ut av, og de storkoser seg når de jobber med dette opplegget.
  • Arduino for alle

    Å jobbe med strømkretser, bygging, forståelse av instruksjoner og tegninger, programmering og å oppleve mestring er blant noe av elevene på 5. trinn på Brundalen skole har oppnådd ved å jobbe med Arduino i noen uker.
  • Stortingsbygningen gjenskapt i Minecraft

    Skoleåret 2015-2016 bygde 6. trinn ved Brundalen skole Stortinget i Minecraft. I utgangspunktet ønsket vi å bruke bygget for å undervise om de forskjellige partiene og hvordan valg fungerer i Norge.

Finn oss på sosiale medier