Skoleavis med VR-film og 360-kamera

Elever ved Ruseløkka ungdomsskole har laget 360-video med VR-kompatibilitet i valgfaget Medier og informasjon.

Ruseløkka360.jpg

Slik ser filmen ut når man velger VR-visning på YouTube.

Creative Commons Licence

Innledning

Elevene på Ruseløkka skole har som en del av valgfaget Medier og informasjon en egen skoleavis med tilhørende Youtube-kanal hvor de publiserer små videosnutter og reportasjer. Vi fikk av IKT-senteret låne et 360-graders videokamera, og et oppdrag om å planlegge en film der elevene tok i bruk funksjonaliteten til et 360-kamera. Elevene fikk også tilgang til egnet programvare, men måtte stå for planlegging og redigering selv. Elevene valgte å lage en liten situasjonsrapport fra skolen sin, som snart skal rives. Et slags minne for fremtiden om hvordan skolen så ut. Videoen finner du nederst. 

Slik gjør du

Vi fikk låne et Samsung Gear 360 kamera med tilhørende redigeringsverktøy av IKT-senteret, samt en Android-telefon med tilhørende app til å fjernstyre kameraet via Bluetooth. Opplegget ble utført i en gruppe på 3 elever, noe som viste seg å være en passende størrelse. Opplegget tar 3-6 timer, men kan tilpasses mye etter situasjon og behov.

Det er viktig å tenke på brukerperspektivet og opplevelsen for den som skal se filmen. Filming med 360-kamera gjør at det ikke er utsnitt, slik som filming med vanlig kamera har. Her må seeren kunne velge selv hvor den skal se eller eventuelt ledes til en retning av en fortellerstemme eller annet. 

Elevene i dette prøveprosjektet valgte å holde et kamerastativ (egentlig et lite flagg) over hodet til kameramannen. Se rett ned i filmen og du vil se hodebunnen til den som filmer. Dette gir et perspektiv som er ca 2,5 meter over bakken, noe som er litt høyere enn om man selv skulle stått i rommet. Dette kan gi litt svimmelhetsfølelse når man ser filmen med VR-briller. Av samme grunn bør horisonten være i vater, man blir fort kvalm!

Utstyret og programvaren vi benyttet ga mulighet til å produsere en 360-film i mp4-format, som enkelt kunne lastes opp på Youtube. Men for å få VR-kompatibel film man gjøre en liten endring, dette fant vi enkelt ut av ved å google "Convert Samsung 360 to VR Youtube" (eller noe lignende). Elevene lagde også en bakgrunnsfilm om arbeidet med å filme med 360-kamera.

 

Mål

Dette er et opplegg som her ble flettet inn i valgfaget Medier og informasjon. Eksempel på kompetansemål som ligger til grunn er: ("Eleven skal kunne....")

  • planlegge produksjon og innhold i produksjonen, og fordele arbeidsoppgaver i redaksjonen
  • velge egnede mediekanaler, inkludert sosiale medier, og tilpasse saker for aktuelle målgrupper
  • bruke egnede verktøy for å produsere, kvalitetssikre, redigere og publisere sammensatte tekster med tekst, bilde, film og lyd
  • velge og bruke kreative virkemidler i utforming og design av innhold

Det vil være mange andre fag som er aktuelle for et slikt opplegg, avhengig av innholdet i og vinklingen av filmen. I store fag som norsk og engelsk vil det være naturlig å fokusere på formidling, budskap og mottakerbevissthet. Kanskje en virtuell guide av et spennende bygg, en gate eller et område? Eller en fagrapport i naturfag fra en ekskursjon?

Utstyr

  • 360 kamera
  • Software for 360 redigering (følger ofte med kameraet)
  • PC/Mac
  • Android-telefon til fjernstyring og monitorering
 
Nedenfor finner du elevenes video. Du trenger ikke VR-briller for å se den, den kan ses som 360-graders video på YouTube. Om du har VR-briller, er YouTube-appen den enkleste måten å se filmen på, da velger du VR-visning. Husk også å stille inn på beste kvalitet. 
 
Om du har HTC Vive eller Oculus Rift, kan du bruke Virtual Desktop for å se filmen. 
 
Elevenes bakomfilm finner du her.  

 

Lag et læringsopplegg

Har du gjennomført et læringsopplegg i skole eller barnehage som andre pedagoger kan ha interesse av? Del det gjerne på denne siden.

Relaterte opplegg

Relaterte blogginnlegg

Finn oss på sosiale medier