Proteus - Du kan aldri komme tilbake...

En oppdagelsesreise inn i en audio-visuell verden - som aldri er den samme, noen gang.

Innledning

Proteus er en underlig perle av et spill - om spill er det rette ordet. Kanskje en oppdagelsesreise er et bedre substantiv.

Hver gang du begynner spillet skapes en ny verden. Hver gang spillet slutter avsluttes en verden du aldri får se igjen.

Hva er denne verdenen for noe? Er noe mer enn en øy med vakre lyder og underlige livsformer? Men er ikke det nok? Hva skal jeg gjøre her annet enn å lytte, observere og undersøke? Kanskje det er det som er poenget...

Slik gjør du

Litt av utfordringen med Proteus er at du ikke kan si for mye til elevene. Elevene må finne ut mye selv - det er store deler av poenget med spillet (om det da kan sies å være et spill).

I begynnelsen av økten presenterer jeg spillet. Det eneste jeg i praksis informerer om er at hver gang spillet starter genererer det en ny verden som ikke noen gang eller noe sted har eksistert før nå. Når du slutter å spille vil akkurat denne verdenen forsvinne og aldri komme igjen. Så er det i gang med spillet, og oppgaven til elevene er:

  • Spill. Lytt. Se. Undersøk.
  • Noter hva du finner, ser, hører og opplever. Er det sammenhenger med lyd og bilde - og hva du gjør?
  • Del med de andre i klassen mens du spiller. Det er lov å hjelpe hverandre.
  • Finn ut hvordan du fullfører spillet (ja, det går an).
  • Når spillet er slutt - tenk over hva spillet går ut på. Om du spiller Proteus en gang til blir verden ny - og du vil se, høre og oppleve nye ting.
  • Tenk så over hva denne setningen betyr - "Du kan aldri komme tilbake..."
  • Samtale i klassen om hva den enkelte har opplevd.

De fleste elever synes noe i spillet er vakkert/pent, så husk å spørre etter det - "Var det noe i Proteus du syntes var vakkert?". Det er ikke uvanlig at elevene liker fargene i solnedgangen, skogen av trær med dryssende blader, regnskyene, lydene på ulike steder, den snurrende lyssirkelen o.l.

Det er også viktig at elevene får fortelle om ting de har opplevd. Det er mye av det elevene har sett jeg ikke har sett i spillet. Det er mange underlige levende vesener som bare opptrer i enkelte deler av verdenen på bestemte tidspunkt. Det ryktes også at det er mulig å se et juletre i romjulen...

Spillet kan invitere til mange ulike samtaler i klassen:

  • [SPOILER ALERT] Generell mulig tolkning av spillet elevene kanskje kan prøve å komme frem til selv - Spillet starter alltid med en ny verden som ikke har eksistert før og ikke kommer til å gjøre det igjen. Om du finner ut hvordan fraktes du gjennom årstidene i spillverdenen fra vår til sommer til høst til vinter. Etter vinteren avsluttes spillet med at du løftes opp mot himmelen(?) over skyene og får se et vakkert nordlys(?). Neste gang du spiller spillet vil du foreta den samme reisen, men i en annen verden med andre opplevelser. Hva om spillet representerer et levd liv? Hva er da årstidene? Hvordan skal vi da tolke slutten? Hva tenker vi da rundt at ingen spillverdener er like? Hvordan forholder vi oss til at du kan begynne på nye spill? [/SPOILER ALERT]
  • KRLE - Buddhister sier at det ikke finnes noe i verden som er fast eller stabilt - alt er i endring. Alt som eksisterer vil til slutt opphøre å eksistere. Du må derfor ikke knytte deg til ting (som har eksistens i verden) - det vil føre til lidelse. Du må glede deg over, og ha kjærlighet til, det som eksisterer i øyeblikket - uten å være knyttet til det. Hva er sammenhengen mellom denne tanken og spillet Proteus? Hvordan vil en se på den samme problemstillingen fra et kristent perspektiv, hvor du bare har en gjennomspilling av Proteus?
  • Naturfag/Matematikk/KRLE - Kan du si at verdenen i Proteus egentlig eksisterer? Den eksisterte ikke før du startet spillet og når du avslutter spillet vil du aldri kunne finne den igjen. Eksisterer den likevel i de matematiske formlene som regner ut verdenen, også før den er regnet ut - akkurat som de vakre mønstrene i Mandelbrots mengde? Må noen ha observert en ting før det kan sies at det eksisterer? Hva betyr det at noe eksisterer? Her er det mye gøy å snakke med elevene om!
  • Norsk - Er Proteus en bok uten tekst og fortelling? Er opplevelsen av å lest en bok lik eller ulik det å ha opplevd Proteus?
  • Er Proteus et spill? Hva er egentlig et spill? Hvis det ikke er spill - hva er det da?

Men... akk, hvor lenge var Adam i Paradis? Før eller seinere vil elevene (og du) finne ut at det er mulig å ta et "snapshot" av sted og tid i Proteus. Dette "bildet" lagres i et album du har tilgjengelig i spillet og du kan komme tilbake til akkurat samme sted og tid når du henter det opp. Jeg er temmelig sur på at utviklerne la til denne funksjonen. Proteus hadde vært vakrere og bedre uten.

Det er noe sant og ekte med at hendelser og opplevelser (og steder) ikke kan gjentas, eller oppleves på nytt, på akkurat samme måte. Alt etter hvordan du ser på verden og virkeligheten (hvilket livssyn/ontologi du har) kan dette være med å berike verden - kanskje gjøre den skjørere, men også vakrere. For ikke å bli helt melodramatisk kan du også sammenlikne det med den beste bok-/filmopplevelsen du har hatt. Du kan ikke "avlese" eller glemme den, så du kan aldri lese/se den på nytt for første gang igjen.

Skulle elevene finne ut at det er mulig å komme tilbake til en verden, og informere meg om at det er mulig, så skal jeg si til dem - ja, jeg vet det, men jeg ville ikke fortelle det til dere. Så ville jeg si hvorfor.

"I've seen things you people wouldn't believe. Attack ships on fire off the shoulder of Orion. I watched C-beams glitter in the dark near the Tannhäuser Gate. All those moments will be lost in time, like tears...in...rain. Time to die." - Roy Batty, Blade runner (1982)

Utstyr

Du kan kjøpe spillet på http://www.visitproteus.com/

Du trenger i praksis en lisens per elev (du kan selvfølgelig la to og to elever jobbe sammen og halvere lisensbruken). Jeg hadde bruk muligheten til å gi ekstra midler til utviklerne når du betaler, for å slippe å kjøpe en masse enkeltlisenser - uten at jeg har snakket med dem om dette er den beste måten å gjøre det på. Du får lastet spillet ned som en DRM-fri fil, så det er ikke vanskelig å legge ut på elevens maskiner (i tillegg til at du får en steamnøkkel).

Jeg har erfart at spillet krever en del hestekrefter av CPUen - ikke nødvendigvis skjermkortet. Maskinen bør ha en 2.0Ghz CPU av en eller annen variant for å være kjekt å spille. Det er stor forskjell på Win8 og Win10. Proteus er hysterisk mye raskere i Win10 enn Win8. Det er antakeligvis knyttet til Intel-skjermdriverne på Asus T100-maskinene klassen min har.

Forberedelse

Spill igjennom spillet. Det tar ikke så lang tid - og tro mot opplegget forteller jeg deg ikke hvordan du gjør det ;-)

Evaluering av opplegg

Jeg har prøvd spillet ut på 9. trinn så langt og elevene tok bedre i mot det enn jeg hadde regnet med. Jeg trodde elevene ville synes det var kjedelig (les annerledes), men enten er gjengen min så godt oppdratt av alt jeg utsetter dem eller så tok jeg feil :-)

Det var frustrasjon i starten når jeg ikke forteller dem hva, hvordan og hvorfor - men det er der elevene begynner å bli trente etterhvert. De deler hva de oppdager, og plutselig begynner hele klassen å bevege seg videre i spillet.

Flere elever ville ikke avslutte spillet, fordi de da ville verdenen de utforsket forsvinne for alltid... Mission accomplished!

OBS! Etter at jeg skrev dette undervisningsopplegget har jeg opplevd at elever googles "Proteus" mens de spiller - og finner dette opplegget! De jukser!!! ;-)

Lag et læringsopplegg

Har du gjennomført et læringsopplegg i skole eller barnehage som andre pedagoger kan ha interesse av? Del det gjerne på denne siden.

Relaterte opplegg

Relaterte blogginnlegg

  • 4. trinn ved Brundalen skole bygger skolen i Minecraft, del 3

    Det er alltid noe som ikke går som planlagt når en setter i gang med noe helt nytt. Vi har møtt noen utfordringer som vi ikke forutså, som kan være greie å tenke på dersom dere har tenkt å bruke MinecraftEdu i undervisningen.
  • Utvikling av læringsspill ved Nord-Gudbrandsdal VGS

    Som en del av siste syklus i iTEC-prosjektet, har IT-elever ved Nord-Gudbrandsdal VGS laget læringsspill.
  • Simcity Education

    På Kleppestø barneskole har 5A brukt en del av samfunnsfagtimene til problemløsning gjennom SimCity Edu:Pollution Challenge. Gjennom 6 oppdrag har de lært om byplanlegging, miljø og problemer knyttet til bærekraftig utvikling. SimCity Edu gir elevene et innblikk i hvor utfordrende det er å være miljøbevisst i dagens samfunn. De får også prøve balansen mellom økonomi og utvikling.

Finn oss på sosiale medier