Progrmmering av innbruddssentral med DloadX

Programmering av innbruddsentral med hjelp av programmet DloadX.

Innledning

Undervisningsopplegget går over 8 timer i klasserom.

Det jobbes i grupper på 3 elever som deler en sentral. (Dette grunnet utstysmangel, hadde vært idielt med en sentral til hver elev)

Lærer har en sentral som er koblet opp over prosjektor slik at elevene ser hva som blir gjort.

Alle elever har hver sin programmeringsmanual.

 

Slik gjør du

Starter med å undervise i hvordan programmet er bygget opp og hvordan finne frem i menyene. Dette tar ca.1,5 timer.

Elevene instalerer programvaren på sine pc-er.

Kobler opp sine sentraler og tilkobler LCD panel.

Kobler hovedkortet til pc med RS-232.

Kobler til detektorer til sentralen.

Løser 2 til 3 oppgaver sammen.

Elevene løser oppgaver med økende vanskelighetsgrad.

Etter hver oppgave løser vi den sammen.

Avslutter med en oppgave som elevene løser og dokumenterer.

 

Mål

Planlegge, montere, sette i drift, funksjonsteste, feilsøke på og dokumentere systemer for innbruddsalarm.

Bruke faglig presist språk i kommunikasjon med kunder, supportpersonell, kolleger og representanter fra andre fagområder.

Utstyr

Pc, innbruddsentral med hovedkort, tastatur, pir detektor og magnetdetektor.

Programvare (Følger med sentralen ved kjøp).

RS-232

Kabel for tilkobling av tastatur og detektorer.

Forberedelse

Enkelt å differensiere da oppgavene har stor forskjell i vanskelighetsgrad. Alle vil få noe til virke.

Tips

Gjennomgått teori om innbrudd før man begynner.

Ikke for stor gruppe, max 12 elever.

Må være litt datakyndig.

Oppgaveforslag

Plantegninger av både boliger og industribygg.

Evaluering av opplegg

Kan være litt vanskelig å få installert programvaren på enkelte pc-er, også finne com port i bruk.

Fikk gode tilbakemeldinger fra elevene.

Lag et læringsopplegg

Har du gjennomført et læringsopplegg i skole eller barnehage som andre pedagoger kan ha interesse av? Del det gjerne på denne siden.

Relaterte opplegg

Relaterte blogginnlegg

  • Utvikling av læringsspill ved Nord-Gudbrandsdal VGS

    Som en del av siste syklus i iTEC-prosjektet, har IT-elever ved Nord-Gudbrandsdal VGS laget læringsspill.
  • Historiefortelling og programmering med Project Spark

    På 8. trinn på Fagerhaug Oppvekstsenter har vi denne våren et pilotprosjekt på bruk av Project Spark som et pedagogisk hjelpemiddel for å nå kompetansemål i engelsk og valgfaget "Teknologi i praksis" for ungdomstrinnet. En stor suksess for teknologi-sultne og kreative elever.
  • Scratch i barnehagen - koding for barn

    Eivindsholen FUS barnehage, Kleppe friluftsbarnehage og Kirketunet barnehage har nylig avsluttet et digital kode-samarbeid, som er gjennomført via eTwinning vinteren/våren 2015.

Finn oss på sosiale medier