Programmering og språkplan i praksis - Sphero sprk+

I dette læringsopplegget skal elevene kombinere programmering med lesing og skriving i produksjon av en fortelling med roboten Sphero sprk +.

Innledning

I dette læringsopplegget skal elevene kombinere programmering med lesing og skriving i produksjon av en fortelling med roboten Sphero sprk+.:

- Lese fortellingen om Sphero sprk + "som skulle på lysfest"

- Lese instruksjoner på hvordan Sphero sprk + kan programmeres

- Programmere Sphero sprk + til å gjøre fortellingen i praksis

- Bygge og konstruere fortellingen ved hjelp av konkreter

- Vurdere og reflektere over  programmeringsarabeidet. 

Mål og kriterer for læringsopplegget er hentet fra http://sprakplan.no/

Slik gjør du

Dette læringsopplegget er delt i fire deler (der detaljert i læringsopplegg - se vedlegg):

  1. Fortelling: Les fortellingen om “Roboten Sphero som skulle på lysfest”.  

  1. Veiledning: Les, se eller prøv selv før dere går i gang med programmeringen. 

  1. Programmering i praksis: Programmer fortellingen om Roboten Sphero. 

  1. Sphero-nøttHar dere tid til overs kan dere kanskje prøve dere på denne nøtta (utfordringen). 

Til alle fire delene følger det med en veiledning. 

Mål

Mål er hentet fra http://sprakplan.no/: 

Lesing i alle fag:

http://sprakplan.no/kjernekomponenter-skole-2/

Skriving i alle fag:

http://sprakplan.no/kjernekomponenter-skole-2/

Utstyr

Sphero sprk +

Nettbrett

Konkreter til å bygge

Målebånd

Penn og papir

Tips

Dette er en samarbeidsoppgave der elevene skal løse oppgavene kollektivt. Det er derfor viktig at læreren legger til rette for dette og gir elevene mulighet til å diskutere, reflektere og samarbeide om språkdelen og programmeringsdelen i læringsopplegget. 

Lag et læringsopplegg

Har du gjennomført et læringsopplegg i skole eller barnehage som andre pedagoger kan ha interesse av? Del det gjerne på denne siden.

Relaterte opplegg

Relaterte blogginnlegg

  • Rom for læring - kreativ sone

    Jeg trodde programmering og IKT handlet mye mer om installering og kjedelige PC-ting, men det er mye mer interessant – det er mange flere muligheter.
  • Historiefortelling og programmering med Project Spark

    På 8. trinn på Fagerhaug Oppvekstsenter har vi denne våren et pilotprosjekt på bruk av Project Spark som et pedagogisk hjelpemiddel for å nå kompetansemål i engelsk og valgfaget "Teknologi i praksis" for ungdomstrinnet. En stor suksess for teknologi-sultne og kreative elever.
  • Scratch i barnehagen - koding for barn

    Eivindsholen FUS barnehage, Kleppe friluftsbarnehage og Kirketunet barnehage har nylig avsluttet et digital kode-samarbeid, som er gjennomført via eTwinning vinteren/våren 2015.

Finn oss på sosiale medier