Programmering med droner - introduksjon

La elevene programmere med droner for å lære, forstå og bruke programmering i praksis. I dette læringsopplegget får du et lite innblikk i hvordan dette kan gjøres i undervisningen.

Innledning

Dette læringsopplegget er en introduksjon for å lære elever programmering av droner i praksis. Dronene som er brukt i dette læringsopplegget heter Parrot Cargo Drones, og appen som blir brukt i programmeringsarbeidet heter Tynker. 

 

Slik gjør du

Læringsopplegget (som du også finner du finner nederst på denne siden)

 

Forberedelser til timen:

  • Lad opp dronene før timen, og ha ladere lett tilgjengelig når timen gjennomføres (dronene har kort flyvetid).
  • Det er lurt å nummerere dronene slik at elevene vet hvilken drone de programmerer. 
  • Last ned appen Tynker (link nederst på siden). Det er denne appen elevene bruker for å programmere.
 

Innledning til timen: 

Start læringsøkten med å samle elevene i en halvsirkel foran den interaktive tavlen. Gå igjennom programmerings menyen i Tynker og prat om hva de ulike blokkene betyr, og hvordan de kan brukes i praksis.

Vis deretter programmering av dronen i praksis. La elevene være delaktige i programmeringen som gjøres på tavlen, og prøv det deretter ut i praksis med elevene. 

IMG_0219.jpg

Dette bildet viser elevene samlet i en halvsirkel og klare for introduksjon av programmering med droner. 

Creative Commons Licence

Gjennomføring av timen:

Del elevene opp i  grupper (to og to / tre og tre). Samarbeid og kommunikasjon er viktig i programmeringarbeidet. 

Etterhvert som elevene har fått utlevert dronene er de klare til å prøve å programmere. Det er viktig at elevene følger undervinsingsopplegget i begynnelsen (link nederst på siden) for å lære og forstå det grunnleggende med programmeringen før de prøver seg på egenhånd. 

Når elevene har kommet seg igjennom de første oppgavene kan de utforske de åpne opppagene. Disse oppgavene legger til rette for utforsking og kreativitet ved at det finnes flere måter å løse de på. 

 

IMG_0243.jpg

Dette bildet viser hvordan elevene samarbeidet om programmeringen. 

Creative Commons Licence

Mål

  • Jeg forstår og kan bruke Tynker til å programmere dronen.
  • Jeg kan programmere dronen til å lette, fly og lande.
  • Jeg kan programmere dronen til å fly / lage geometriske figurer. 

Utstyr

  • Parrot Cargo Drone.
  • Tynker - app for å programmere dronene.
  • Nettbrett.
  • Interaktiv tavle.

Tips

Dronene og Tynker kommuniserer via Bluetooth. Det er derfor viktig at du som lærer kobler en og en drone opp mot nettbrettet som skal brukes i programmeringen for å forebygge feilkobling. 

Be elevene prate igjennom programmeringen før de prøver ut. Dette for å skape refleksjon og forståelse av det de har programmert, men også fordi at flytiden på dronene er noe kort (6 min?!). 

Oppgaveforslag

Læringsopplegget ligger som link nederst på siden. 

Her er en læringsvideo som kan brukes som støtte i forberedelsene og undervisningen. 

 

Lag et læringsopplegg

Har du gjennomført et læringsopplegg i skole eller barnehage som andre pedagoger kan ha interesse av? Del det gjerne på denne siden.

Relaterte opplegg

Relaterte blogginnlegg

  • Koding, Bee-Bot og 4 åringar

    Vad är en robot frågar Elin? Det är en sak som går och låter "eeek eeek eeek" 4 åringen rör armarna fram och tillbaka.
  • Valgfaget teknologi i praksis

    På skolen vår handler de mest populære valgfagene om idrett, friluftsliv og design, men vi manglet et fag for dem som ikke ble fanget opp av disse interessene. Høsten 2014 startet vi opp med valgfaget teknologi i praksis.
  • Historiefortelling og programmering med Project Spark

    På 8. trinn på Fagerhaug Oppvekstsenter har vi denne våren et pilotprosjekt på bruk av Project Spark som et pedagogisk hjelpemiddel for å nå kompetansemål i engelsk og valgfaget "Teknologi i praksis" for ungdomstrinnet. En stor suksess for teknologi-sultne og kreative elever.

Finn oss på sosiale medier