På jakt etter høst-tegn, med qr- koder og digital lupe

Høsten byr på utallige anledninger for barna å undre seg over fenomener i naturen. Ved å samle oppmerksomheten rundt hvilke frø vi finner rundt oss, kan vi danne utgangspunkt for nysgjerrighet, utforsking og undring.

Innledning

En gruppe barn - 3-8 år

Gruppestørrelse fra 3- 18 barn, avhengig av gruppa

Ca 1 time

Slik gjør du

Før dere starter

Heng opp qr-koder du finner (vedlagt i dette læringsopplegget) spredt rundt i rommet, slik at det blir litt avstand mellom kodene. 

Legg frem noen eksempler av frøhus med frø som finnes rundt oss (feks et eple, sukkererter, borrer, "neser" kastanjer, bjørkerakler, solsikke)

Sammen med barna

Samle barna - gjerne i samlingsstund  - og samle deres oppmerksomhet - "Vi skal ut på QR-kode jakt"  Dette synes barna er spennende!

Barna deles i grupper på 3-5 barn, sammen med en voksen og en iPad. Barna sendes ut på qr-kodejakt, og bytter på å åpne kodene.

Underveis stiller den voksne undrende åpne spørsmål - hva er det vi ser her? hva skjer nå? (Prøv å la være å fortelle hva dere som voksne ser - men få barna til å undre seg:))

Etter å ha sett de ulike videoene - samles barna igjen -og deler sine erfaringer. "Hva har dere sett?" Pedagogen bekrefter barnas innspill, og stiller utdypende spørsmål. For å dreie fokuset  videre inn mot temaet frø - tar pedaogen frem sine medbragte frøhus og frø. Åpner eplet for å se på eplefrøene, åpner sukkerertbelgen for å se på sukkerertene. osv - "Se så forskjellige frø kan se ut!"

Hva slags frø kan vi finne når vi går ut på tur?

Ta med barna på frøjakt i nærmiljøet - og ta med de ulike frøene tilbake til barnehagen

Her kan man utforske videre gjennom å åpne frøhus, hente frem frø og utforske ved hjelp av digitalt mikroskop. 

Gjennom å stille undrende spørsmål til barna hjelper vi de å beskrive det de ser, og å reflektere over hva de ser.

 

 

 

Mål

Gjennom arbeid med natur, miljø og teknologi skal barnehagen bidra til at barna

  • opplever og utforsker naturen og naturens mangfold
  • får gode opplevelser med friluftsliv året rundt
  • opplever, utforsker og eksperimenterer med naturfenomener og fysiske lover
  • får kjennskap til naturen og bærekraftig utvikling, lærer av naturen og utvikler respekt og begynnende forståelse for hvordan de kan ta vare på naturen

Utstyr

et lite utvalg frøhus og frø - som er lett tilgjengelige

iPad

digital lupe

Lag et læringsopplegg

Har du gjennomført et læringsopplegg i skole eller barnehage som andre pedagoger kan ha interesse av? Del det gjerne på denne siden.

Relaterte opplegg

Relaterte blogginnlegg

  • Nettbrett under måltider i barnehagen.

    Vi har tatt i bruk nettbrett under måltider. Det hele startet med å lese bok under frokost og lunsj for å skape en rolig stemning og samling rundt noe felles. Vi har etterhvert tatt i bruk digitale eventyr og bøker.
  • Skogbilder med iPad - passord og søppelbøtter

    5-åringene i Kleppe friluftsbarnehage har laget flotte skogbilder til inntekt for FORUTs barneaksjon "Gode venner i Nepal". Disse bildene er nå publisert på barnehagens nettside, og da benyttet vi sjansen til å snakke om passord og søppelbøtter...
  • Rockestjernekonsert med Rockevennegjengen - et animasjonsprosjekt

    Her er beskrivelse av animasjonsprosjektet som Kleppe friluftsbarnehage vant IKT senterets første digitale barnehagepris med: "Rockestjernekonsert med Rockevennegjengen".

Finn oss på sosiale medier