Nettbrett i faglærerutdanningen ved Institutt for estetiske fag (HiOA)

50 faglærerstudenter i formgiving, kunst og håndverk prøvde ut ulike muligheter for bildebehandling på nettbrett.

Picture3.png

Studentarbeid

Creative Commons Licence

Innledning

Faglærerstudenter i formgiving, kunst og håndverk første år ved Institutt for estetiske fag lånte nettbrett i en periode på ca en uke pr klasse (tre klasser). Ansvarlig faglærer er Kari Saasen Strand, teamkoordinator for 1. år og lærer i digitale medier knyttet til visuelle fag.

Vi startet med å vise eksempler på apper med muligheter til å kombinere foto med tegning og bilderedigering. De mest aktuelle appene vi introduserte for studentene var SketchBook Pro og Adobe Ideas. Adobe Ideas gir et rent uttrykk (illustrasjon) mens SketchBook har flere «kunstneriske» effekter å velge mellom. Vi prøvde først gratisversjonen av SketchBook (Express), men fant tidlig ut at det var verdt 35 kr å få de ekstra funksjonene som Pro-versjonen har. Vi brukte iPad, men SketchBook er også tilgjengelig for Android-enheter.

For å overføre bilder fra nettbrettene, brukte vi Dropbox og Evernote.

Slik gjør du

Oppgave: Ta bilder med nettbrettets kamera, bearbeid utvalgte fotografier i redigerings-appene. Bruk lag (layers).

Grunnlag: Forelesning/workshops med introduksjon av nettbrettets redigeringsmuligheter og eksempler på aktuelle apper. 

Mål

Nettbrettets iboende muligheter til å kombinere foto med tegning og enkel bilderedigering lå som et utgangspunkt, og vi la vekt på at studentene skulle være bevisst på visuelle virkemidler.  

Bildene skulle legges ut på bloggen www.artandcraftxboarders.wordpress.com som er et samarbeidsprosjekt med flyktningleiren Shatila i Libanon. Her deler faglærerstudentene erfaringer og arbeider med en gruppe flyktninger. 

Evaluering av opplegg

Studentene skrev tilbakemeldinger på de ulike appene, med fordeler og ulemper. De fleste studentene valgte å bruke SketchBook når det sto mellom denne og Adobe Ideas. Begge tillater arbeid med flere lag, og lagene kan endres til ulike «blandingsmodus» (f.eks. multiplisere, hvor to lag overlapper slik at fargene blir mørkere), og man kan justere opasitet/dekningsgrad. SketchBook har mange muligheter og et stort utvalg av blyanter i ulike tykkelser, pennesplitt, tusj og malerpensler med ulik bust. Et alternativ til SketchBook Pro er Procreate.  

I tillegg ble Photo Splash og Repix testet ut. Disse kan endre fotografier ved f.eks. å fjerne enkelte farger. De er enkle i bruk, og har et mer automatisert brukergrensesnitt. 

Det var delte meninger om hva som var mest til nytte av Evernote og Dropbox. Dropbox ble trukket fram som mest nyttig når studenter skulle samarbeide om de samme dokumentene. 

Lag et læringsopplegg

Har du gjennomført et læringsopplegg i skole eller barnehage som andre pedagoger kan ha interesse av? Del det gjerne på denne siden.

Relaterte opplegg

Relaterte blogginnlegg

  • Tospråklig arbeid, SoundTouch

    I september i år fikk vi et barn med et annet morsmål enn norsk. Begge foreldrene snakker godt norsk, men bruker kun morsmålet hjemme.
  • Nettbrett under måltider i barnehagen.

    Vi har tatt i bruk nettbrett under måltider. Det hele startet med å lese bok under frokost og lunsj for å skape en rolig stemning og samling rundt noe felles. Vi har etterhvert tatt i bruk digitale eventyr og bøker.
  • Tambar app

    Tambar er et troll som er kjent for de fleste som jobber i barnehagen. Barna er veldig glad i bøkene om Tambar, og nå kan man se han på Ipad.

Finn oss på sosiale medier