Musikkinstrumenter med Scratch og MakeyMakey

MakeyMakey er spennende og fleksibelt og sammen med Scratch kan en gjøre mye spennende. Et eksempel på kreativ bruk er å lage sine egne instrumenter.

Skjermbilde 2016-04-27 kl. 14.27.36.png

Godtekrokodille-keyboard

Creative Commons Licence

Innledning

MakeyMakey er et lite kretskort med ulike kontaktpunkter som du kan koble til en datamaskin via en USB-kabel. Deretter kan du koble strømkabler til ulike strømførende objekter(f.eks bananer eller aluminiumsfolie), og på den måten erstatte ulike taste- og musetrykk. MakeyMakey er kjekt å bruke til å spille enkelte instrumenter. F.eks kan en spille enkle melodier på piano eller trommer via MakeyMakey sin egen nettside. Kulere blir det når en tar i bruk Scratch og selv bestemmer hvilke lyder som skal knyttes til hvilket input.

Slik gjør du

På forhånd er det greit om elevene arbeider godt med tema elektrisitet, og utforsker hva som leder strøm og hva som ikke leder strøm. I tillegg er det greit å vite hva en sluttet krets er. Objekter som leder strøm, fungerer godt som deler i et musikkinstrument av MakeyMakey. En kan også på forhånd bestemme hva elevene skal lage instrumentene av og forberede dette på forhånd slik at en kan bidra litt til kreativiteten. I Scratch finnes lydene til en rekke instrumenter som kan benyttes. Lurt å sette seg inn i disse på forhånd og gjøre et utvalg.

Del 1: Elevene deles opp i grupper og blir tildelt et instrument og eventuelt gjenstander de kan bruke til instrumentene. De skal designe, gjerne på papir, instrumentet sitt og bli enige om hvordan ting skal gjøres og hvem som gjør hva.

Del 2: Elevene konstruerer instrumentet ved hjelp av MakeyMakey og eventuelle kabler og andre nyttegjenstander som binders, eletrikerteip, splittbinders osv.

Del 3: Elevene programmerere i Scratch slik at signaler fra instrumentet via MakeyMakey blir registrert i Scratch og avspilt med den lyden som er ønskelig. Test og feilrett underveis.

Del 4: Spill selvvalgt eller selvkomponert musikkstykkke på det selvkonstruerte instrumentet.

DSC05626.JPG


Gitar av PlayDoh

Creative Commons Licence

Mål

Mål hentet fra K06 etter 7.klasse, naturfag:

  • planlegge, lage og teste enkle produkter som gjør bruk av elektrisk energi, og reklamere for ferdig framstilt produkt 
  • gjøre forsøk med magnetisme og elektrisitet og forklare og presentere resultaten

Mål hentet fra K06 etter 7.klasse, musikk:

  • lage egne komposisjoner med utgangspunkt i enkle musikalske former og motiver og bruke grafisk notasjon til å lage skisser av komposisjonene
  • komponere og gjøre lydopptak ved hjelp av digitale verktøy
  • oppfatte og anvende puls, rytme, form, melodi, klang, dynamikk, tempo og enkel harmonikk i lytting og musisering

 

Utstyr

  • MakeyMakey
  • ulike gjenstander som leder strøm
  • kreative elever
  • takhøyde for noe støy

Tips

Har en god tid, kan en la elevene komponere egen musikk og spille den inn. Gjerne med flere instrumenter samtidig. En annen mulighet for spesielt kreative elever, er at de må finne og spille inn lydene til Scratch på egen hånd.

Lag et læringsopplegg

Har du gjennomført et læringsopplegg i skole eller barnehage som andre pedagoger kan ha interesse av? Del det gjerne på denne siden.

Relaterte opplegg

Relaterte blogginnlegg

  • Gulrot-piano med Arduino

    Gulrot og Arduino går godt sammen, om en vet hva en skal gjøre. Dette har elever på mellomtrinnet funnet ut av, og de storkoser seg når de jobber med dette opplegget.
  • Arduino for alle

    Å jobbe med strømkretser, bygging, forståelse av instruksjoner og tegninger, programmering og å oppleve mestring er blant noe av elevene på 5. trinn på Brundalen skole har oppnådd ved å jobbe med Arduino i noen uker.
  • Rom for læring - kreativ sone

    Jeg trodde programmering og IKT handlet mye mer om installering og kjedelige PC-ting, men det er mye mer interessant – det er mange flere muligheter.

Finn oss på sosiale medier