Life is Strange - episode 1

Et utmerket spill til bruk i skolen som alternativ til skrevne tekster. Handlingene dine bærer historien framover og får konsekvenser senere i spillet.

Slik gjør du

For å kunne ta i bruk episode 1 må følgende gjøres:

  • installere Steam på de aktuelle maskinene
  • installere Life is Strange episode 1 gjennom Steam
  • sørge for at alle har hodetelefoner
  • ha alle maskinene klare til timene begynner - spares mye tid dersom alt er klart
  • avhengig av hvor kraftige maskiner som finnes så må kanskje oppløsningen skaleres ned - skolemaskiner er vel sjelden kraftige spillmaskiner

1.bolk (70 min.):

  • kort forklaring på hva spillet går ut på
  • spille fram til Max forlater skolen
  • gjør task 1 og task 2(se under)

2.bolk (70 min.):

  • spill ferdig episoden

3.bolk (70 min.): 

  • svar på en av oppgavene(se under)

Hele opplegget slik jeg presenterte det for elevene ligger vedlagt. Jeg delte det dokumentet med mine elever på OneNote.

Mål

Elevene skal videreutvikle sin evne til å lytte og lese engelsk.

Elevene skal videreutvikle både sin skriftlige og muntlige formidlinggsevne

Kompetansemål fra Udir:

  • lytte til og forstå varianter av engelsk fra forskjellige autentiske situasjoner
  • bruke digitale verktøy og formkrav for informasjonsbehandling, tekstproduksjon og kommunikasjon
  •  lage, formidle og samtale om egne tekster inspirert av engelskspråklig litteratur, film og kulturelle uttrykksformer – i dette tilfellet dataspill
  •  velge og bruke ulike lese- og skrivestrategier tilpasset formålet

Det er også mange flere kompetansemål fra engelsk som er aktuelle med tanke på bruk av dette spillet. 

I tillegg er det utmerket å knytte til KRLE-faget med tanke på etikk.

Utstyr

Med mitt opplegg kreves følgende utsyr:

  • en Pc til hver elev - min mening er at dette er et spill du lever deg best inn i på egen hånd, ikke som et samarbeidsprosjekt
  • hodetelefoner - soundtracket er fantastisk - de fleste har selv dersom det er få på skolen.
  • datamus - de fleste elevene har en slik liggende hjemme dersom det er få på skolen

Forberedelse

Noen viktige element å huske på:

Steam:

  • nedlastbare versjoner krever Steam
  • jeg installerte derfor Steam på alle maskinene. Jeg brukte en av mine mailkontoer og laget unike Steamkontoer på alle. Dette var tidkrevende, men jeg tok i bruk elever til å hjelpe meg. Mange gutter har full kontroll på hvordan dette gjøres
  • viktig å merke maskinene godt slik at elevene kan spille videre på samme maskin neste gang
  • det er tre save games pr. spill slik at flere klasser kan spille på samme maskin
  • episode 1 er gratis gjennom Steam - bare å installere i vei
  • episode 1-5 koster totalt pdd 140 kr

Oppgaveforslag

1.lesson

Task 1: 

Did you decide you tell the principal what you experienced or not? Explain why and reflect upon the consequences your choice can have later in the game.  

 

Creative Commons Licence

Create a folder on OneDrive called Life is Strange and hand in your thoughts there. The document is to be called "Choices". Approx.  50-100 words. 

Task 2: 

Write a brief summary regarding what has happened so far. The document is to be called "Summary – opening scenes" Approx. 200-400 words. 

Creative Commons Licence

2.lesson

Task: 

Now that you have completed the first episode it is time to recap what you have experienced. 

Choose one of the following tasks: 

  1. You write a summary (save in the Life is Strange folder on OneDrive) 

 where you include the following: 

  • A summary of events 

  • A description of important characters 

  • Your own thoughts on what is going on in Arcadia Bay – what do you think was the meaning of the final image?  

 

  • Your overall assessment of episode 1 

 

  1. You record a video on Screen-cast (place the link to your video in a Word-document in the Life is Strange folder on OneDrive) where you include the following in a presentation tool of your choosing: 

  • Game pictures of the major choices you had to make (these can be easily found by a simple Google search) – explain why you chose the way you did 

  • Explain what the game is about – the theme 

  • What do you think will happen as you play along - what was the meaning of the final image?  

  • Your overall assessment of episode 1 

Evaluering av opplegg

Umiddelbare reaksjoner:

  • ekstremt motiverte og konsentrerte elever
  • gutter som vanligvis sliter med å få arbeid gjort ble først ferdig med både spilling og etterarbeid
  • mange etterspurte umiddelbart de neste episodene - de må finne ut hva som foregår - hvor ofte opplever vi det dersom det er snakk om en tradisjonell tekst...

Som vist i oppgaveforslaget så vil elevene komme med sin vurdering av episoden og prosessen. Jeg legger til noen av disse elevreaksjonene så fort jeg har de inne. 

Fra mitt ståsted så var dette helt utmerket å kjøre nå i disse førjulstider når elevenes motivasjon kan være noe varierende.

Jeg kommer også til å lage opplegg for de resterende 4 episodene - spillet blir ikke akkurat avsluttet etter episode 1...

Filvedlegg: 
Lag et læringsopplegg

Har du gjennomført et læringsopplegg i skole eller barnehage som andre pedagoger kan ha interesse av? Del det gjerne på denne siden.

Relaterte opplegg

Relaterte blogginnlegg

Finn oss på sosiale medier