Lær koordinater med Scratch!

I dette opplegget skal elevene lage et spill i Scratch der de utforsker koordinater.

Koordinatinvasjon.png

Det er ganske alvorlig å ikke kunne koordinater.

All rights reserved.

Innledning

Scratch er et veldig fleksibelt verktøy som kan brukes til å lage både spill og animasjoner. Det er lett å komme i gang med, og det finnes også en rekke innføringsoppgaver på Kodeklubbens nettsider. Man slipper også å installere noe, siden alt kan gjøres på i nettleseren scratch.mit.edu.

I dette læringsopplegget skal elevene følge en Scratch-oppskrift for å lage et spill der koordinater er viktig både når man lager det og når man spiller det. I tillegg ligger det med forslag til relaterte aktiviteter man kan gjøre i forkant. Dette opplegget utgjør en av dagene i faget Matematikk og dataspill ved Sommerskolen i Oslo.

Slik gjør du

1. Varm opp med det vedlagte opplegget Koordinattegninger. De jobber i par, og den ene forteller koordinatene på sin figur, og en andre skriver ned i sitt tomme koordinatsystem.

2. Spill det vedlagte Kaptein og los i par. Den ene er los og har kartet som sier hvor båtminene er. Losen må da fortelle kapteinen hvilke koordinater hun skal kjøre til for å komme seg fram til skatten.

3. Spill battleship i par. Oppskrift og spillbrett er vedlagt.

4. Lag Koordinatinvasjon i Scratch. Oppskrift er vedlagt.

Mål

Matematikk 5. - 7. trinn: Eleven skal kunne
  • beskrive plassering og flytting i rutenett, på kart og i koordinatsystem, med og utan digitale hjelpemiddel (...)
Matematikk 8. - 10. trinn: Eleven skal kunne
  • bruke koordinatar til å avbilde figurar og utforske eigenskapar ved geometriske former, med og utan digitale verktøy

Utstyr

Oppkopierte spillark og oppskrifter. Scratch-oppskriftene må være kopiert opp i farger.

Forberedelse

Elevene bør ha noe kjennskap til Scratch fra før, for eksempel fra Kodeklubbens oppgaver.

Tips

Dette opplegget egner seg godt til et tverrfaglig prosjekt mellom matematikk og kunst og håndverk.

Lag et læringsopplegg

Har du gjennomført et læringsopplegg i skole eller barnehage som andre pedagoger kan ha interesse av? Del det gjerne på denne siden.

Relaterte opplegg

Relaterte blogginnlegg

  • Historiefortelling og programmering med Project Spark

    På 8. trinn på Fagerhaug Oppvekstsenter har vi denne våren et pilotprosjekt på bruk av Project Spark som et pedagogisk hjelpemiddel for å nå kompetansemål i engelsk og valgfaget "Teknologi i praksis" for ungdomstrinnet. En stor suksess for teknologi-sultne og kreative elever.
  • Rom for læring - kreativ sone

    Jeg trodde programmering og IKT handlet mye mer om installering og kjedelige PC-ting, men det er mye mer interessant – det er mange flere muligheter.
  • Utvikling av læringsspill ved Nord-Gudbrandsdal VGS

    Som en del av siste syklus i iTEC-prosjektet, har IT-elever ved Nord-Gudbrandsdal VGS laget læringsspill.

Finn oss på sosiale medier