Koding, musikk, matematikk og fysikk

Dette er et tverrfaglig opplegg i koding, musikk, matematikk og fysikk der elevene skal ende opp med å programmere i Javascript en valgfri låt på datamaskinen.

KMMF.jpg

Lydbølger, noter, strenger og klaver

Lydbølger, noter, strenger og klaver

Creative Commons Licence

Innledning

Opplegget gjennomføres som en variant av MOOC (MassiveOpenOnlineCourse) der læreren er tilstede som støtte og hjelp der det trengs.

Kurset består av seks moduler og modul 1 og 2 kan gjennomføres i plenum. Elevene må så melde seg på kurset ved å logge seg på med brukernavn og passord. Avhengig av hvordan klassen fungerer kan man så velge å la elevene følge kurset på egenhånd ved at lærer er tilstede og kan hjelpe der det trengs.

Slik gjør du

Vi startet økten med å informere om våre forventninger til at elevene ikke skulle benytte seg av sosiale medier eller andre utenomfaglige programmer i løpet av undervisningen, noe som faktisk viste seg å fungere bra i denne klassen.

MOOC'en er bygget opp av seks moduler. Modul 1 og 2 kan gjennomføres i plenum og starter blant annet med forklaring på hva elevene skal lære i kurset. Det er viktig for å sørge for at alle elevene får samme utgangspunkt å jobbe ut i fra, samt at lærer kan utdype det som eventuelt dukker opp av spørsmål. 

Modul 1 består av takt, tone og hørselsoppgaver og modul 2 består av Lyd, skala og frekvenser.

Modul 3-6 er Lirekasse, Piano, Quiz og Mer om koding der hver modul tar for seg hvordan man koder de forskjellige delene. 

I modul 3 der elevene skal kode sin egen valgfrie sang er det lurt å gå rundt for å hjelpe til i oppstarten. Elevene må ta utgangspunkt i noter de finner på Internett og overføre dette til matematikk slik at datamaskinen forstår hva den skal gjøre. 

Etter modul 3 er gjennomført kan man egentlig velge hvor mye av kurset man vil gjennomføre, men dersom man ønsker å lære mest mulig om koding anbefales det å gjennomføre hele kurset.

Mål

  • Lære å programmere datamaskinen til å spille en melodi.
  • Lære hvordan musikk henger sammen med frekvenser.
  • Lære hvordan vi modellerer lyd med matematikk.
  • Lære å beregne frekvensene til noter.
  • Lære litt om historien bak skalaen.
  • Lære å programmere tastaturet på datamaskinen slik at du kan spille på det.

Utstyr

PC/Mac til elevene

Projektør/digital tavle

Link til kurset

Forberedelse

Det kan være lurt å tenke gjennom hvilke elever man har i klassen og prøve å forutsi hvilke problemstillinger man kan bli stilt overfor. Det vil og være hensiktsmessig å være sikker på nettilgang, fremviser og lydkilder.

Tips

Kurset kan enkelt tilpasses ulike elevgrupper ved at man nødvendigvis ikke trenger å gjennomgå alle modulene. I tillegg kan man tilpasse koden til de ulike oppgavene slik at det blir mest mulig håndterbart for elevene å gjennomføre det.

Regler for bruk av Internett, sosiale medier og andre programmer må avklares med elevene før man starter.

Vurdering

Vurderingen må nesten gjøres med tanke på hvilke mål man velger å vektlegge. Besvarelsene kan enkelt leveres inn digitalt i LMS eller per e-post.

Evaluering av opplegg

Vi var to stykker som gjennomførte opplegget. Etter at vi hadde gjennomført med første klassen konkluderte vi med at vi måtte tilpasse opplegget litt mer. Vi hadde blant annet noen problemstillinger med linjeskft på PC som vi ikke hadde forutsett og det måtte vi ordne opp i. I tillegg forenklet vi noen oppgaver, flyttet litt rundt på modulene og bestemte oss for å ta modul 1 og 2 i plenum og endte så opp med nåværende kurs som fungerte bra. Klassetrinnene vi prøvde dette på var vgs 1 og vgs 3, men vi skal ved en senere anledning prøve det ut på ungdomstrinnet.

Lag et læringsopplegg

Har du gjennomført et læringsopplegg i skole eller barnehage som andre pedagoger kan ha interesse av? Del det gjerne på denne siden.

Relaterte opplegg

Relaterte blogginnlegg

  • Scratch i barnehagen - koding for barn

    Eivindsholen FUS barnehage, Kleppe friluftsbarnehage og Kirketunet barnehage har nylig avsluttet et digital kode-samarbeid, som er gjennomført via eTwinning vinteren/våren 2015.
  • Koding, Bee-Bot og 4 åringar

    Vad är en robot frågar Elin? Det är en sak som går och låter "eeek eeek eeek" 4 åringen rör armarna fram och tillbaka.
  • Gulrot-piano med Arduino

    Gulrot og Arduino går godt sammen, om en vet hva en skal gjøre. Dette har elever på mellomtrinnet funnet ut av, og de storkoser seg når de jobber med dette opplegget.

Finn oss på sosiale medier