"Keep Talking and Nobody Explodes" - problemløsning og kommunikasjon med høy innsats

Samarbeid, konsentrasjon og tydelig kommunikasjon er nøkkelen til å komme seg helskinnet gjennom spillet "Keep Talking and Nobody Explodes".

Innledning

En elev er stengt inne i et virtuelt rom sammen med en tikkende bombe som må desarmeres. De andre elevene er bombeekspertene med en manual. De må finne ut hvordan bomben kan desarmeres ved å tyde informasjonen de finner i manualen "Bomb Defusal Manual". Men det er et problem... ekspertene kan ikke se bomben! Eleven med bomben og ekspertene må finne ut av det ved å snakke sammen – og det faderlig fort.

Slik gjør du

Før spilløkten

Kjøp spillet via nettsiden til skaperne av spillet. Da får du tilgang til en utgave du lett kan laste ned på maskinen. Obs - ikke kjøp spillet via Steam (som det også lenkes til lengre nede). Da kan du bare spille spillet når du er logget på Steam - med den kontoen du kjøper det med. Du får også tilgang til spillet i Steam, i tillegg til en fil du kan laste ned og installere på hvilken som helst maskin, om du velger det første kjøpsalternativet.

 

1. time

Del klassen inn i grupper på 3-4 elever. Hver gruppe må ha en bærbar maskin der spillet er installert.

Gruppene bestemmer hvem som skal være "desarmerer" og hver som skal være "bombeeksperter". Pass på at elevene setter seg slik at bombemannen ikke ser manualene til bombeekspertene - og at ekspertene ikke ser bomben. La elevene sitte sammen i klasserommet denne første runden.

La spillet gå sin gang. Elevene kommer raskt til å lære hvordan spillet virker. Spillet instruerer den som skal desarmere første gang de starter spillet. Du som lærer bør gå rundt og passe på at de ikke "jukser" og også hjelpe litt til der gruppene er helt på villspor. I starten er det greit at de er 3-4 i gruppen, fordi de kan hjelpe hverandre til å forstå spillet.

 

2. time

Etter 1. time kan du gjøre ting mer spennende...

Del gruppene opp i 2-3 elever. Du trenger dobbelt så mange lisenser, men det er det verdt! Plasser elevene som skal desarmere bomber i et annet rom. Så er bombeekspertene igjen i klasserommet. Gi elevene i oppdrag å finne ut hvordan de skal kommunisere sammen. La gjerne elevene bruke mobiltelefoner.

Bombeekspertene kommer nokså umiddelbart til å klage på at det er for mye støy i klasserommet og elevene med bombene kommer til å gjøre det samme på sitt rom. Ikke gi etter! Gi elevene beskjed om at "Slik er det - og dere må løse det. Dere får ikke forlate rommet dere er i." De kommer til å få det til - bare ha litt is i magen.

Hvis elevene kommer veldig langt på kort tid, kan du igjen vurdere om gruppene bør være på 4 elever. De mer avanserte bombene krever at bombeekspertene jobber sammen som et team, og da vil flere elever på gruppen lønne seg - om de kan samarbeide vel og merke.

Mål

Målet med økten er å trene elever i samarbeid og å tilegne kunnskap ut fra det som er nødvendig i situasjonen. Kunnskapen blir vanskeligere og vanskeligere å finne/forstå etterhvert som elevene kommer ut i spillet. At de kanskje blir flinkere til å lese engelsk er en ikke tilsiktet bieffekt.

Du kan selvfølgelig lete igjennom K06 etter mål som passer, men det vil jeg ikke hjelpe deg med ;-). Det er bare en unnskyldning for å spille spillet i klassen - og dermed bare tull. Jeg protesterer nå offisielt mot at "spill i skolen" bare kan skje under dekke av et fagmål fra K06. Spill er viktigere enn det! Alle gode spill gir elevene (uansett) mer læring enn den hjernedøde faktaundervisningen det foregår alt for mye av i skolen.

Du skal lese James Paul Gees "What video games have to teach us about learning and litercy", så skjønner du hva jeg mener. Vi snakkes etter du har lest boken ;-)

Tips - det elevene lærer innen dette semiotiske område har stor overføringsverdi til andre semiotiske områder vi har mange av i skolen.

Utstyr

Hver gruppe må ha en bærbar maskin hvor spillet er installert - og foreløpig finnes spillet bare til Windows. Alle de andre i gruppen må ha hver sin papirkopi av bombemanualen. Ikke vær gjerrig med kopiene - alle bombeeksperter må ha hver sin manual! Det funker ikke med den digitale manualen, her er papir best.

Tips

Bombemanualen er på engelsk og det kan selvfølgelig være en utfordring for lesesvake elever. Min erfaring er at disse elevene kan fungere godt som eleven med bomben. De trenger ikke være flinke lesere for å gjøre en god jobb der. Kanskje du rett og slett må styre noen grupper i forhold til hvem som er elev med bombe og hvem som er bombeeksperter?

Vurdering

Som du sikkert skjønner er jeg ikke helt med på notene om at du må ha læringsmål for å holde på med dette spillet. Spillet i seg selv er selvfølgelig malen for hvor flink du er blitt. Hver ny bombe blir vanskeligere å desarmere - det krever mer av både desarmerer og bombeekspertene. Den gruppen som har kommet lengst i spillet er best! (Hvis ikke hadde de ikke kommet dit de er kommet i spillet...)

Evaluering av opplegg

Elevene var litt spørrende første gang de prøvde spillet, men da de etter hvert skjønte hvordan spillet virket var de mer eller mindre umulige å stoppe. Det går ikke en time nå uten at elevene spør om vi kan spillet det "bare en gang til?!".

Lag et læringsopplegg

Har du gjennomført et læringsopplegg i skole eller barnehage som andre pedagoger kan ha interesse av? Del det gjerne på denne siden.

Relaterte opplegg

Relaterte blogginnlegg

  • Simcity Education

    På Kleppestø barneskole har 5A brukt en del av samfunnsfagtimene til problemløsning gjennom SimCity Edu:Pollution Challenge. Gjennom 6 oppdrag har de lært om byplanlegging, miljø og problemer knyttet til bærekraftig utvikling. SimCity Edu gir elevene et innblikk i hvor utfordrende det er å være miljøbevisst i dagens samfunn. De får også prøve balansen mellom økonomi og utvikling.
  • Nettbrettspill som en variert del av undervisningen

    Dataspill på nettbrett kan være en god inngang til å jobbe med ulike fagmål på en måte som engasjerer elevene og setter i gang mange gode refleksjoner og diskusjoner.
  • 4. trinn ved Brundalen skole bygger skolen i Minecraft, del 2

    Etter å ha jobbet med forberedelsene til å kunne begynne å spille / bygge i MinecraftEdu (beskrevet i forrige innlegg), var det en svært ivrig gjeng på 4. trinn som var veldig klar for å begynne å bygge skolen sin.

Finn oss på sosiale medier