Hva er PLS, hva brukes den til og hvordan programmere den.

Hva er PLS, hva brukes den til og hvordan programmere den.

Innledning

Vi begynner første økt med hva en PLS er og hvor og hva den kan brukes til og hvorfor bruke en . Deretter ser vi på hvordan vi kan bruke den og går gjennom noen grunnfunksjoner. De fleste instruksjoner bygger på Hvis.........................så......... Her må det tas noen beslutninger og beslutningstakerene er : OG ,Eller og IKKE . Deretter ser vi på elementene i ladderdiagrammet og forskjellen på det og et vanlig styrestrømsskjema.                                       

Slik gjør du

Som i innledningen. I tillegg så får elevene ut utstyret og starter programmering og testing.

Mål

planlegge, montere, sette i drift og dokumentere systemer for alarmhåndtering, forrigling og tidsstyring, basert på relé og programmerbare logiske styringer, og bruke digitalt verktøy ved programmering og konfigurering

arbeide i overensstemmelse med rutiner for kvalitetssikring og internkontroll, med hovedvekt på avvikshåndtering og helse, miljø og sikkerhet

Utstyr

PLS, PC, Kontaktor , brytere, Motor, Kabler og ledninger, Håndverktøy og Multimeter

Forberedelse

gruppesammensetning er greit å ha på plass

rammefaktorer læreforutsetninger

Forberede undervisningsplanlegging ut ifra den didaktiske relasjonsmodellen

Tips

La gjerne elevene jobbe i grupper på 2 til 3 stk. I tillegg til det som er nettbasert og Dvd en fra siemens så har jeg brukt et  hefte fra industriskolen" PLS kom i gang del 1". Tegn gjerne opp ett vanlig styrestrmsskjema ved siden av ladderdiagrammet.

Oppgaveforslag

Start med en enkel oppgave. Gjerne logisk OG. Forarbeid kan være planlegging og tegninger. Etterarbeid kan være sluttkontroll og måling.

Vurdering

Jeg vurderer ut ifr underveisvurdering og de 4 prinsippene om :

elevene forstår hva de skal lære og hva som forventes av dem

elevene får tilbakemeldinger som forteller dem om kvaliteten på arbeidet eller presentasjonen

elevene får tilbakemeldinger på hvordan de kan forbedre seg

elevene er innvolvert i eget læringsarbeid ved blant annet å egenvurdere eget arbeid og utvikling.

Evaluering av opplegg

Dette engasjerer elevene for nå kan de bruke pc til å utføre reelle arbeidsoperasjoner.

 

Lag et læringsopplegg

Har du gjennomført et læringsopplegg i skole eller barnehage som andre pedagoger kan ha interesse av? Del det gjerne på denne siden.

Relaterte opplegg

Relaterte blogginnlegg

  • Historiefortelling og programmering med Project Spark

    På 8. trinn på Fagerhaug Oppvekstsenter har vi denne våren et pilotprosjekt på bruk av Project Spark som et pedagogisk hjelpemiddel for å nå kompetansemål i engelsk og valgfaget "Teknologi i praksis" for ungdomstrinnet. En stor suksess for teknologi-sultne og kreative elever.
  • Rom for læring - kreativ sone

    Jeg trodde programmering og IKT handlet mye mer om installering og kjedelige PC-ting, men det er mye mer interessant – det er mange flere muligheter.
  • Koding, Bee-Bot og 4 åringar

    Vad är en robot frågar Elin? Det är en sak som går och låter "eeek eeek eeek" 4 åringen rör armarna fram och tillbaka.

Finn oss på sosiale medier