Forskning i praksis med Kerbal Space Program

I Kerbal Space Program styrer du et romprogram i et fiktivt solsystem. Men all simulering av fysikk er likevel virkelighetsnær. Dette gir muligheter til å jobbe med en del naturfaglige begreper som tyngdekraft, luftmotstand, aerodynamikk og lignende.

indiefix_ksp1.jpg

Kerbal Space Program

All rights reserved.

Innledning

Dette undervisningsopplegget er basert på bruken av Kerbal Space Program Edu (KSP) over en periode på 6 uker i valgfaget Forskning i praksis. Opplegget ble gjennomført med sju elever i 10. klasse, men kan fint fungere i en full klasse med elever. Matematikk og naturfag kan også trekkes inn. 

I spillet skal man kontrollere og utvikle et romprogram for skapninger som kalles Kerbals. Spillingen består for det meste av å bygge raketter, for så å sende dem opp (eller bortover) for å oppnå et mål. Med realistisk fysikk, aerodynamikk og termodynamikk går ikke alltid ting som man håper på. Da må man tilbake til laboratoriet og se hva man kan endre på for å gjøre oppskytningen mer suksessfull. Det er dette som dannet grunnlaget for undervisningen i mitt klasserom. Elevene skulle gjennomføre oppdrag jeg hadde laget ved å utvikle, teste ut og ombygge raketter.

Slik gjør du

Tid: 6-8 skoletimer

Trinn: 8. klasse +

Fag: Forskning i praksis, naturfag, matematikk.

I timene med KSP bruker elevene mesteparten av tiden i spillet. Der jobber de for å gjennomføre oppdrag. Vær åpen for mye ikke-intendert læring. Elevene finner ofte ut at matematikk kan brukes til å beskrive en del av det som skjer, og oppdage en del naturfaglige emner som påvirker rakettene i spillet, som i virkeligheten. Oppdragene jeg har laget er lagt opp til det, men også ting som ikke er med i rapporten kan være interessant å se på.

 

kerbal-space-program-ps4-4.png

Bilde fra en spilløkt

All rights reserved.

Mål

Fra kunnskapsløftet fag, Forskning i praksis:

  • Planlegge undersøkelser basert på egne eller gruppas forskningsspørsmål og hypoteser
  • Delta i samtaler om egen og andres utforskning
  • Gjennomføre planlagte undersøkelser og foreta relevante justeringer underveis

 

I tillegg ble opplegget vinklet mot fire konkrete mål elevene skulle jobbe mot:

Eleven kan…

  • Begrunne valg av komponenter til romraketter basert på målet i et oppdrag.
  • Gjennomføre oppdrag og vise til en oppdragsrapport.
  • Foreta justeringer og endringer basert på observasjon og research, i tillegg til diskusjon med partner og andre.
  • Reflektere rundt utviklingen av passene romraketter basert på gruppas utforskning.

Utstyr

Spillet Kerbal Space Program (En EDU versjon kan kjøpes her: http://www.kerbaledu.com/purchase). Du vil trenge 1 lisens per 2-3 elever. Spillets demo-versjon kan eventuelt også brukes til kortere forløp.

Laptop/datamaskiner kraftige nok til å kjøre spillet.

KSP EDU

KSP Demo

  • Processor:Core 2 Duo
  • Memory:3 GB RAM
  • Graphics:SM3 512MB VRAM
  • Hard Drive:1 GB HD space
  • Windows XP SP2 eller nyere
  • Mac OS X 10.8 eller nyere
  • Intel Core2Duo or equivalent.
  • 2 GB of RAM
  • 512MB vidoe card, shader model 3.0
  • 1GB Free HD space
  • Windows Vista, 7 eller 8
  • Mac OS X 10.6 eller nyere

 

Oppdragsrapporter til hver time(Ligger nederst på siden).

Oppdragsrapport.jpg

Bilde av første oppdragsrapport

Creative Commons Licence

 

Forberedelse

Installering av spillene på datamaskiner.

Det å starte en karrieremodus med de foreslåtte instillingene er også noe som kan gjøres på forhånd, Da kan elevene bare laste inn og de er klare til å begynne.

En powerpoint e.l. som forklarer hva spillet er og hva dere skal jobbe med i hvor mange timer.

Spill spillet selv på forhånd! Sørge for at du selv kan gjennomføre iallefall de første oppdragene.

Det kan være en god ide og tenke på hvilke naturfaglige/matematiske temaer som kan komme opp.

Forbedere korte teoriøkter(10-15min) om styring av skipet, fysikken som er involvert, matematikken som kommer frem eller annet.

Tips

Spill KSP selv før du tar det frem med elevene. Du bør ha en grei forståelse av knapper og elementer i spillprosessen. Bruk gjerne youtube-playlistene som elevene får anbefalt.

I et spill som KSP er det mange ting å lære om blant annet naturfaglige emner, eller matematikk:

Aerodynamikk

Luftmotstand

Gravitasjonskraft

Akselerasjon

Termodynamikk (når et skip kommer fra rommet og treffer en planets atmosfære)

Ballistiske baner

Orbital hastighet

Få elevene til å samarbeide. Prosjektet er ikke en konkurranse mellom gruppene. Sørg for at det er dialog mellom gruppene, og at elevene observerer hvordan andre løser problemer, jeg garanterer interessante samtaler!

I det man skal starte spillet er det greit med et slikt oppsett:

Game setup.png

Oppsettet for et nytt spill

Creative Commons Licence

Oppgaveforslag

Jeg deler her alle oppdragsrapportene jeg selv ga mine elever. Det er mulig å endre dem, og skreddersy dem mot eventuelt andre mål du måtte ha med undervisningen.

Del elevene inn i grupper på 2-3 elever. Etter første timen, hvor elevene får en kort innføring og bli kjent med spillet, vil tiden bli brukt til å løse oppdragsrapportene. Elevene bør bruke 5-10 minutter i grupper ved avslutningen av en økt, og sammenligne erfaringer. Lag gjerne et ark med spørsmål/temaer du vil elevene skal snakke om samtidig som du går rundt og hører/deltar på samtalene.

 

Time 1

I den første timen bruker man tid på å fortelle om spillet. I tillegg legger du frem planen for perioden, hvilke mål dere skal jobbe mot og hvordan dere skal gjøre det. Vis gjerne frem et eksempel på en oppdragsrapport og vis hvordan du vil at den skal fylles ut.

Resten av tiden bør elevene få tid til å bli kjent med spillet. Som et minimum bør de gjennomføre to «training» oppgaver i spillet (Start Game -> Training fra hovedmenyen): «Getting started and basic construction» og «Basic Flight». Blir de ferdig før timen er over, kan de enten ta flere training oppgaver eller få se på første oppdragsrapport.

Time 2

 

I andre time kan det være greit å sørge for at alle elevene har forstått det grunnleggende i spillmekanikken. Bruk gjerne de elevene som har kunnskaper om KSP, eller spill generelt som hjelpelærere, og bruk første del av timen på å gjøre elevene klare for å starte med oppdragene.

Elevene har nå alle startet med å gjøre oppdrag 1. Elevene vil garantert trenge hjelp og ha spørsmål. Litt av målet er å kunne finne ut av ting på egenhånd eller sammen. Gi dem lenker til kilder hvor de kan finne essensiell informasjon om spillet, universet, og hvordan man kontrollerer raketter.

https://www.youtube.com/playlist?annotation_id=annotation_133718609&feature=iv&list=PLYu7z3I8tdEmqpOkQZCl5SZB5t0vXuxE0&src_vid=tgPr4q5tj-

https://www.youtube.com/playlist?list=PL3_9DyRP49hA7GCX51nqNzwDfC6T2Fasv

http://wiki.kerbalspaceprogram.com/wiki/Main_Page

 

Videre timer

Når elevene har satt i gang med oppdrag 1 er de i gang. Noen elever vil gjennomføre oppdragene relativt kjapt, andre vil bruke litt lengre tid. Det er helt greit. Det er ikke noe overordnet mål om å bli ferdig med flest mulig oppdrag. Sørg bare for at elevene fyller ut rapporten på en grei måte før de får neste oppdragsrapport.

Vurdering

Elevene ble vurdert opp mot målene som ble presentert på forhånd.

Dette vurderes gjennom observasjon, samtaler med elevene og oppdragsrapportene

Evaluering av opplegg

Opplegget ble godt tatt i mot av elevene. En elev fortalte at han nå faktisk skjønte sammenhengen mellom naturfag og matematikk!

Det som kan komme frem er elever som heller vil gjøre endel andre ting i spillet enn å gjennomføre oppdraget. Har elevene interessante tanker eller ideer kan de få en tom oppdragsrapport og legge ut som hva de tenker å gjøre. Dette kan godkjennes av lærer før de setter i gang.

Viktig at elevene prater og det de gjør. Dette er den store kilden til læring. Det kan også være en ide og få gruppene til å presentere et oppdrag, noe de fant ut eller lignende for resten av klassen.

Lag et læringsopplegg

Har du gjennomført et læringsopplegg i skole eller barnehage som andre pedagoger kan ha interesse av? Del det gjerne på denne siden.

Relaterte opplegg

Relaterte blogginnlegg

  • Matematikk med en tvist

    På workshop i senterets 'Rom for læring' ble 25 matematikklærere i videregående skoler i Troms utfordret på hvilke muligheter og motivasjonsfaktorer det finnes i å benytte spill i undervisningen.
  • Jones in the Fast Lane - en klassiker i nytt lys

    Spillet Jones in the Fast Lane var i min vennekrets et svært populært spill på begynnelsen av 1990-tallet, og jeg husker hvordan jeg fikk inn mange hverdagslige engelske ord og uttrykk. Hvordan kan en bruke dette spillet med sin karakteristiske grafikk til undervisning på skolen nå?
  • 4. trinn ved Brundalen skole bygger skolen i Minecraft, del 3

    Det er alltid noe som ikke går som planlagt når en setter i gang med noe helt nytt. Vi har møtt noen utfordringer som vi ikke forutså, som kan være greie å tenke på dersom dere har tenkt å bruke MinecraftEdu i undervisningen.

Finn oss på sosiale medier