Euclidea - Geometriske gåter uten viskelær og lys grå kladdeark med hull i

Euklidsk geometri, eller “konstruksjon”, som det så enkelt heter i skolen, her gjort som et gratis puzzle-spill tilgjengelig på alle enheter.

Innledning

Euclidea handler om å lage geometriske konstruksjoner med linjal og passer - men på en morsom måte! Du trenger ikke å tenke på skygger av tidligere tegnede linjer, viskelærstøv, hull i tynne kladdeark eller nøyaktighet. Euclidea holder det rent og pent for deg. Samtidig er Euclidea et spill. Et spill som verdsetter enkelhet og matematisk skjønnhet. Finn den mest elegante løsninger (den som krever færrest mulig operasjoner) og du får den høyeste poengsummen.

Spillet begynner på begynnelsen og fører deg gjennom grunnleggende ting som linjer, halvering, vinkelrette vinkler osv. Du får ordentlig kompliserte oppgaver først når du har lært deg det grunnleggende. Indre og ytre tangenter, regulære heksagoner og det gylne snitt blir vanskelige oppgaver selv for de som kan euklidsk konstruksjon.

Oppgavene i spillet er på engelsk (eller russisk) og det er den eneste begrensningen for aldersgruppen det passer for. Det er selvfølgelig mulig for lærer å forklare oppgavene på norsk, men da krever det en litt annen metodisk tilnærming ift hvordan du kan jobbe med spillet i skolen.

Hvor mye tid du bruker på dette spillet er helt opp til deg. Det kan fungere i en enkelttime og som jevnt arbeid over lang tid.

Bare så det er sagt - dette er ikke Geogebra. Du kunne gjort en del av det samme der, men her er det strømlinjeformet og organisert som et puzzle-spill - og det er noe helt annet.

Euclidea handler om å lage geometriske konstruksjoner med linjal og passer - men på en morsom måte! Du trenger ikke å tenke på skygger av tidligere tegnede linjer, viskelærstøv, hull i tynne kladdeark eller nøyaktighet. Euclidea holder det rent og pent for deg. Samtidig er Euclidea et spill. Et spill som verdsetter enkelhet og matematisk skjønnhet. Finn den mest elegante løsninger (den som krever færrest mulig operasjoner) og du får den høyeste poengsummen.

Spillet begynner på begynnelsen og fører deg gjennom grunnleggende ting som linjer, halvering, vinkelrette vinkler osv. Du får ordentlig kompliserte oppgaver først når du har lært deg det grunnleggende. Indre og ytre tangenter, regulære heksagoner og det gylne snitt blir vanskelige oppgaver selv for de som kan euklidsk konstruksjon.

Oppgavene i spillet er på engelsk (eller russisk) og det er den eneste begrensningen for aldersgruppen det passer for. Det er selvfølgelig mulig for lærer å forklare oppgavene på norsk, men da krever det en litt annen metodisk tilnærming ift hvordan du kan jobbe med spillet i skolen.

Hvor mye tid du bruker på dette spillet er helt opp til deg. Det kan fungere i en enkelttime og som jevnt arbeid over lang tid.

Bare så det er sagt - dette er ikke Geogebra. Du kunne gjort en del av det samme der, men her er det strømlinjeformet og organisert som et puzzle-spill - og det er noe helt annet.

Slik gjør du

Her har jeg tenkt å lene meg tilbake og si… gå til https://www.euclidea.xyz og la elevene bruke enten nettsiden selv eller la dem laste det ned til mobile enheter. Spillet er gratis.

Nettsideutgaven gir deg muligheten til å logge på via Google, Facebook eller en egen epost. Da husker nettsiden hvor langt du er kommet i spillet (og poengsummen din).

Det er ingen “lærerkonto” som har oversikt over progresjon hos elever eller liknende.

Mål

I matematikk er det passende mål knyttet til geometri i de fleste av årstrinnene.

Utstyr

Elevene trenger tilgang til en nettleser eller nettbrett/mobil. Resten finner du på nettadressen - https://www.euclidea.xyz/

Du kan logge deg rett på nettutgaven av Euclidea på https://www.euclidea.xyz/en/game/

Forberedelse

Det er alltid lurt å spille igjennom så mange oppgaver du klarer. Da har du selv tenkt på hvordan du kan løse oppgavene og hjelpe elevene der de står fast.

Tips

Prøving og feiling funker, men det fungerer enda bedre om du som lærer får elevene til å notere erfaringer om hva som virker underveis.

Det fungerer godt om elever sitter to og to og prøver å løse oppgavene sammen.

Det kan være frustrerende å se at det tilsynelatende ikke er mulig å løse oppgavene litt ute i spillet på det laveste antall euklidske konstruksjoner. Det lave tallet konstruksjoner kommer fra et lite triks du kan gjøre når du selv bruker sirkler for å konstruere noen bestemte vinkler - og da er det mulig å spare en euklidsk konstruksjon enn om du bruker de faste hurtigkonstruksjonene.

Vurdering

Jo flere poeng du har - jo bedre er du!

Lag et læringsopplegg

Har du gjennomført et læringsopplegg i skole eller barnehage som andre pedagoger kan ha interesse av? Del det gjerne på denne siden.

Relaterte opplegg

Relaterte blogginnlegg

Finn oss på sosiale medier