Digitalt undervisningsopplegg om USA med Kahoot-quiz

Mål for timen er å introdusere nytt tema, USA, gjennom en kahoot-quiz.

1024px-Bush_Inauguration08.jpg

Amerikansk politikk 

Creative Commons Licence

Innledning

Klassen jeg skal undervise i er en klasse som går første år på videregående. I klassen er det 30 elever, med er overtall av 19 jenter, og et undertall av 12 gutter. Alle elvene sitter i par på rekker, med tre rekker ved siden av hverandre. De fleste sitter jente og gutt, men siden det er et flertall av jenter må noen av jentene sitte sammen. Det er ingen protester mot dette, og alle virker komfortable med sin «læringspartner».  Dette er en relativt tradisjonell skole, og det er kun de siste årene at elevene har fått pc på skolen. Elvene som velger denne skolen er selv litt tilbakeholden på bruk av pc, og mange foretrekker å ta notater for hånd. Derfor er det lite disiplinproblemer når det kommer til bruk av sider som Facebook, twitter osv. under undervisning. Alle klasserommene, inkludert mitt, er utstyrt med projektor og storskjerm som man kan dra opp og ned, men også vanlig kritttavle. Jeg kommer til å benytte meg av projektoren i min undervisning. 

Slik gjør du

Jeg kommer inn i klasserommet, skrur på projektor og pc og ber elevene sette seg ned og være rolige. Jeg forteller elevene at vi skal begynne med et nytt tema, nemlig USA. For å aktivisere elevenes forkunnskaper og samtidig introdusere temaet skal jeg ha en Kahoot-quiz. Elevene blir med en gang engasjerte og konkurranseinstilte. Konkurranse er en bra måte å motivere elevene, spesielt de som kanskje sliter litt faglig. De får nå en god måte å vise seg fram på uten at det blir alt for akademisk og seriøst. Jeg logger meg på og ber elevene finne fram pc-er samtidig som jeg ber dem forholde seg rolig. Jeg frister med premie til vinneren, og begynner quizen. Innimellom noen av de forskjellige spørsmålene spør jeg elevene om temaer relatert til de forskjellige spørsmålene. Eksempelvis er det noen spørsmål om valget, der jeg følger oppfølgingsspørsmål og oppfordrer til kort diskusjon før jeg går over til et nytt spørsmål. Når quizen er ferdig og vinneren har fått premien sin, går jeg over til et lysbildet der jeg har skrevet ned oppgaveinnstruksen til elevene. Jeg går gjennom den punkt for punkt og sørger for at alle elevene følger med. I oppgaven har jeg også med kompetanse og læremål. Jeg spør om alle har fått med seg oppgaven, og får dem til å svare i et kollektivt «Ja!». For å dobbeltsjekke spør jeg en elev om h*n kan gjenta oppgaven, før jeg lar dem gå til sitt og begynne. 

Mål

Mål for timen er å introdusere nytt tema, USA, på en kreativt måte som engasjerer elevene. Ved å gjøre dette med quiz aktivere jeg elevens forkunnskaper, og får selv en oversikt over hvor klassen ligger i faget/med temaet. Videre er målet å presentere oppgaven for elevene, og få dem i gang med arbeidet. Målet for elevene er å fordype seg i ett emne innenfor engelskfaget, i dette tilfelle USA. Når de skal velge et tema innenfor USA skal de selv finne kilder og informasjon om kultur, samfunn og språk. De må benytte seg av engelske kilder, og være kritiske til disse kildene. Jeg forventer ikke at de skal være helt bevisst på hvilke kilder som er godkjent versus hvilke man må være mer kritisk til, men ser heller på denne oppgaven som en fin måte å trene på dette. 

 

Mål fra lærerplanen: 

  • drøfte kultur og samfunnsforhold i flere engelskspråklige land
  • presentere og diskutere aktuelle nyheter fra engelskspråklige kilder
  • vurdere og bruke ulike situasjoner, arbeidsmåter og læringsstrategier for å videreutvikle egne ferdigheter i engelsk
  • vurdere ulike digitale ressurser og andre hjelpemidler kritisk og selvstendig, og bruke dem i egen språklæring
  • lese for å tilegne seg fagkunnskaper fra eget utdanningsprogram
  • vurdere forskjellige kilder og bruke innhold fra kildene på en selvstendig, kritisk og etterprøvbar måte
  • fordype seg i et faglig emne innenfor eget utdanningsprogram og presentere dette

Utstyr

 Balsvik, L; Bratberg, Ø; Henry, James S.; Kagge, Julia; Pihlstrøm, R. (2015) Targets: Engelsk vg1 (1. utg) Aschehoug

- PC - Internett - her minner jeg på elevene å være kritiske til kildebruk.

Oppgaveforslag

Velge et tema innenfor temaet USA. Enten noe historisk(kriger, viktige personer osv.), noe kulturelt (bøker, filmer, musikk, tv, kunst osv.) eller noe dagsaktuelt (valget, Black Lives Matter osv) og lage en presentasjon på 5 til 8 minutter der de snakker om dette, med hjel fra et digitalt virkemiddel de selv kan velge - en quiz, en powerpoint, pretzi, en internettside - de kan velge fritt, jeg må bare godkjenne det først. 

Lag et læringsopplegg

Har du gjennomført et læringsopplegg i skole eller barnehage som andre pedagoger kan ha interesse av? Del det gjerne på denne siden.

Relaterte opplegg

  • Hvem skrev Hotel California?

    Dette undervisningsopplegget gir elevene mulighet til å vurdere to ulike fremstillinger av samme...
  • Konfrontere nettmobbing

    Dette er en øvelse der deltagerne skal tenke over sine mest sannsynlige reaksjoner i ulike...
  • kritisk refleksjon

    Elevene skal kjenne til ulike typer nettsteder(medier,bedriftsider,spillsider,nyttesider for skoler...

Relaterte blogginnlegg

Finn oss på sosiale medier