Digitale fotspor, småtrinnet

Barn begynner stadig tidligere å benytte internett til for eksempel film og spill. Dette er et undervisningsopplegg om digitale fotspor tilpasset småtrinnet.

Digitalt fotspor.png

Klassens digitale fotspor

Creative Commons Licence

Innledning

Nettsider og søkemotorer henter informasjon ut i fra dine handlinger på internett, og bentter informasjonen til å gi deg det DU ønsker. Om du for eksempel søker etter noen spesielle sko i google, kan det dukke opp reklame på facebook med nettopp disse skoene. Informasjonen du legger fra deg på internett blir brukt og fotsporene er vanskelige å viske ut.

På 3.trinn er det viktig å tilpasse dette emnet slik at elevene kan forstå og kjenne seg igjen i eksemplene.

Undervisningsopplegget er gunstig å gjennomføre over to korte økter fordelt over to dager med en hjemmeoppgave i mellom.

Slik gjør du

Økt 1:

Presanter emnet digitale fotspor for elevene.

Diskuter hva begrepet betyr. Hva betyr digital/digitale? Hva betyr fotspor?

 

Vis et googlesøk av det fulle navnet til en eller flere av elevene i klassen. Velg en elev/elever som du vet har mange bilder og lignende liggenede ute. Det kan være lurt å spørre eleven/elevene om tillatelse før du viser funnet til klassen. Elevene vil bli overasket over hvor mange og hvor gamle bilder som fortsatt ligger åpent ute på internett etter blant annet bursdagshilsninger i lokalavisa.

Fortell klassen om hvordan vi etterlater vi oss fotspor på internett. Søkemotoren registrerer hva du gjør og hvilken internettsider du besøker.

Lag en liste over hvilken internettsider elevene benytter seg av.

Gi elevene i hjemmeoppgave å google sitt eget fulle navn. Hva ligger åpent ute på internett om deg?

 

Økt 2:

Prat om finnene elevene fikk da de gjorde hjemmeoppgaven.

Presenter lista du av "klassens fotspor" for elevene. Gjerne som en plakat med et fotspor av alle logoene til internettsidene elevene benytter.

 

Diskuter følgene punkter (vær åpen for vandringer innenfor emnet):

Hvilken type internettsider benytter elevene (spill/film/sosiale medier)?

Finnes det reklame på internettsidene elevene benytter? Hvilken reklame?

Må du logge deg inn med navn på noen av internettsidene?

Hvordan tror du informasjonen du legger ut på internett blir brukt? (tilpasset reklame/tilpasset søkeresultater)

 

 

Mål

Elevene skal kunne forstå at de etterlater seg digitale fotspor

Utstyr

- Internett

Forberedelse

Ta kontakt med en eller flere elever og be om tillatelse til å vise googlesøket av dem til klassen.

Evaluering av opplegg

Elevene synes emnet er spennende og deler mye erfaringer og tanker.

Lag et læringsopplegg

Har du gjennomført et læringsopplegg i skole eller barnehage som andre pedagoger kan ha interesse av? Del det gjerne på denne siden.

Relaterte opplegg

Relaterte blogginnlegg

Finn oss på sosiale medier