Dataspillenes historie - programmere et enkelt spill

I valgfaget teknologi i praksis fikk jeg en skikkelig "gamerklasse", og det fikk en jo finne en måte å jobbe med!

Innledning

Vi startet med fellesøkt der vi snakket om gamle spill, og hva som hadde endret seg på de snart 40 årene med dataspill. Elevene fikk prøve spill som Asteroids, Pong og Space Invaders. Gratis webversjoner av disse er enkle å finne. Deretter hadde vi en kort gjennomgang av noen prinsipper i Scratch, før elevene prøvde å lage sine egne versjoner av gamle spill.

Slik gjør du

På YouTube finnes mange videoer om dataspillenes historie, og den lengre dokumentaren "Video Games the movie" kan også brukes.
 

Instruksjoner til å lage pong i scratch

Mål

Mål fra læreplanen i teknologi i praksis:

  • undersøkje teknologiske produkt og dei vala som er gjorde med omsyn til bruk, tekniske løysingar, funksjonalitet og design
  • utvikle ein realistisk kravspesifikasjon for eit teknologisk produkt og beskrive kva behov produktet skal dekkje
  • framstille produktet med eigna materiale, komponentar, og funksjonelle teknologiske løysingar
  • bruke kunnskap om andre produkt i arbeidet med eige produkt
  • teste eigne produkt og foreslå moglege forbetringar

Utstyr

PC-er med internettilgang.

Forberedelse

Det er lurt at læreren setter seg litt inn i programmering i Scratch, for å lettere hjelpe elevene med å løse problemer.

Tips

Elevene kan gjerne jobbe to og to, slik at de kan hjelpe hverandre å komme til løsninger.

Oppgaveforslag

Oppgave:

Lag en kravspesifikasjon (en slags oppskrift) for spillet Pong. Bruk kravspesifikasjonen til å programmere spillet i Scratch. Bruk gjerne instruksjoner. Skriv noen notater om hvilke endringer dere gjør for å forbedre spillet.

Vurdering

 Vurderingskriterier bør gå på spillets spillbarhet, og hvor nært de kom kravspesifikasjon og det originale spillet:

- funksjonable og hensiktsmessige kontrollere

- kreativitet i valg av bakgrunn og avatarer

- poengskåre

- ballen starter i midten etter poeng

- lydeffekter

 

Evaluering av opplegg

Elevene synes det er veldig gøy å få holde på med og faktisk lære om dataspill, men noen synes programmering i Scratch ble litt vanskelig. Et alternativ for disse kan være enklere opplegg på code.org

Lag et læringsopplegg

Har du gjennomført et læringsopplegg i skole eller barnehage som andre pedagoger kan ha interesse av? Del det gjerne på denne siden.

Relaterte opplegg

Relaterte blogginnlegg

Finn oss på sosiale medier