Feilmelding

  • Warning: curl_error(): 23 is not a valid cURL handle resource i ikt_video_api_send() (linje 21 av /srv/prod.iktipraksis.no/sites/all/modules/custom/ikt_video/includes/ikt_video.api.inc).
  • Video server error: No response

Can you escape?

Escape room-spill er nettbaserte gratisspill i pek-og-klikksjangeren hvor man må tenke logisk, sette sammen ledetråder og knekke koder for å (som oftest) unnslippe et lukket rom. De siste årene har det også dukket opp mange fysiske Escape-rom rundt i verden, inspirert av nettspillene. 

Innledning

Et spill starter gjerne med at spilleren får en utfordring om å komme seg ut ved å finne forskjellige nøkler, beskjeder og gjenstander som leder fram til den siste nøkkelen eller gjenstanden som gjør det mulig å åpne utgangsdøra eller å avslutte spillet. Gjenstander kan i noen tilfeller kombineres, som for eksempel å sette et batteri inn i en fjernkontroll. 

De fleste spill som er tilgjengelige har engelsk som språk, noe som åpner for å samtale i engelskundervisning om hvordan man løser problemer underveis. Andre oppgaver kan være å skrive spillanmeldelser eller å la elever produsere egne walkthroughs (løsningsforslag produsert av andre spillere) som tekster eller sammensatte tekster i norskfaget eller engelskfaget. Eller designe egne spill.

Slik gjør du

Om du skal bruke mobilapp, bør du installer appen(e) du trenger på forhånd. Mange elever i mellomtrinn og oppover har smarttelefoner, så en mulighet kan være å be dem om å innstalere app før gjennomføring. Sjansen er stor for at elevene blir såpass interessert at de fortsetter hjemme. Det er lurt, spesielt i de lavere klassetrinn, å koble enheten til en interaktiv tavle eller projektor slik at man kan vise spillets gang. MEN når det er sagt, så opplevde vi at også elever på lavere klassetrinn knekte koden raskt for hvordan slike spill fungerer. 

Mål

Hensikten er å la elevene få erfaring med problemløsning og sette dem inn situasjoner der de er nødt til å tenke annerledes for å nå målet. Man må sette ulike ting sammen, se etter detaljer og lete etter nøkkelord som kan hjelpe gruppen videre til neste ledd i oppgaven. Samarbeid er nødvendig, og elevers ulike egenskaper bidrar for å komme videre. Vi ser at når elevene først har forstått sjangeren, går det raskt unna.

Faglig sett vil dette være noe vanskelig å knytte til tradisjonelle kompetansemål, men problemløsningen kan likevel knyttes til fagene. I matematikkfaget i ungdomsskolen har man for eksempel kompetansemålet "finne og diskutere sannsyn gjennom eksperimentering, simulering og berekning i daglegdagse samanhengar og spel", noe man kan gjøre i spillene. I Kunst og håndverk for samme elevgruppe skal man "vurdere (...) visuell kvalitet i (...) dataspill". I norskfaget skal man i småskolen "lage tekster som kombinerer ord, lyd og bilde, med og uten digitale verktøy". I mellomtrinnet skal man i engelsk "bruke digitale ressurser og andre hjelpemidler i egen språklæring". I tillegg kommer sosiale mål fra generell del, så dette kan absolutt forsvares brukt i grunnskolen. 

 

Utstyr

Datamaskin med nettleser eller mobile enheter med forhåndsinstallerte apper. Kvaliteten på spillene varierer sterkt. På nettstedet Kongregate.com finnes det mange spill i sjangeren (og andre sjangere). Eksempler på spill som har høy rating av brukere er The Very Organized Thief, serien Cube Escape fra et mystisk univers kalt Rusty Lake (første spill i serien er Cube Escape: Seasons) eller det mer tradisjonelle Sapphire Room Escape. Se også Can You Escape for iOS og Android. Det er de sistnevnte vi på Fagerhaug har satset på i og med at vi satser på iPad på vår skole. 

Forberedelse

Installering av apper. 

Tips

Det kan være en fordel å begynne med felles spill, slik at elevene kan få mulighet til å hjelpe hverandre. Her vil det nødvendigvis også bli et konkurransepreg over opplegget, noe det kan bli både negative og positive følger av. 

Om en skal utvikle dette videre til egne spill gjennom et Breakout EDU-kit (se eget læringsopplegg), så vil dette være en glimrende inngang. Her kan man lage egne rom med egne oppgaver. Kit får man (etter hvert) kjøpt på denne nettadressen: breakoutedu.com

Oppgaveforslag

Lurt i et etterarbeid å gjøre et arbeid i forhold til hva elevene lærte av denne økten. Hva tenker de selv om muligheter videre? Kommer de til å spille videre? 

Vurdering

Spørs på fag en gjennomfører i, men dette lar seg vanskelig være et tema som en kan vurdere separat fra andre. 

Lag et læringsopplegg

Har du gjennomført et læringsopplegg i skole eller barnehage som andre pedagoger kan ha interesse av? Del det gjerne på denne siden.

Relaterte opplegg

Relaterte blogginnlegg

  • Build a World - et alternativ til Minecraft

    Teknologi i praksis- elevene ved Fagerhaug Oppvekstsenter har en måneds tid testet ut programmet "Build a World". Her er hva de samskriver etter erfaringer med spillet
  • Historiefortelling og programmering med Project Spark

    På 8. trinn på Fagerhaug Oppvekstsenter har vi denne våren et pilotprosjekt på bruk av Project Spark som et pedagogisk hjelpemiddel for å nå kompetansemål i engelsk og valgfaget "Teknologi i praksis" for ungdomstrinnet. En stor suksess for teknologi-sultne og kreative elever.
  • ENKI, dataspill som gir læring og motivasjon

    6A ved Høknes barneskole bruker dataspillet ENKI som et ledd i å skape en variert og tilpasset undervisning.

Finn oss på sosiale medier