Begrepsanimasjon om antikkens hellas

For deg som er lei av kjedelige powerpointer: Et animasjonsprosjekt i Scratch!

Filosofer i antikkens hellas.png

Sokrates irriterer grekerne.

All rights reserved.

Innledning

Scratch er et veldig fleksibelt verktøy som kan brukes til å lage både spill og animasjoner. Det er lett å komme i gang med, og det finnes også en rekke innføringsoppgaver på Kodeklubbens nettsider. Man slipper også å installere noe, siden alt kan gjøres på i nettleseren scratch.mit.edu.

I dette læringsopplegget skal elevene bruke Scratch til å lage en presentasjon om antikkens hellas.

Slik gjør du

  1. Del elevene inn i par. Hvis gruppene blir større enn det vil fort noen falle utenfor når man må jobbe på en PC/Mac.
  2. Vi gjerne eksempelet Begrepsanimasjon om antikkens Hellas
  3. Gi dem en liste med begreper som er viktige for temaet, og la dem velge ut noen de vil forklare ved hjelp av en (interaktiv) animasjon i Scratch. 
  4. La dem lage animasjon!

Mål

Samfunnsfag, kompetansemål etter 7. årssteget. Eleven skal kunne 

  • finne informasjon om greske og romerske samfunn i antikken og finne døme på korleis kulturen deira har påverka vår eiga tid

Utstyr

En PC eller Mac til hvert par av elever.

Forberedelse

Elevene bør ha noe kjennskap til Scratch fra før, for eksempel fra Kodeklubbens oppgaver.

Tips

Dette er et prosjekt som egener seg veldig godt til tverrfaglige prosjekter, for eksempel med Kunst og Håndverk.

Vurdering

Det er naturlig å vurdere denne oppgaven ut ifra en presentasjon der de viser animasjonen og programmeringen. Vurderingskriteriene kan lærer bestemme sammen med elevene.

Evaluering av opplegg

Elevene synes generelt det er veldig gøy å lage ting i Scratch, og liker å lage spill eller gjøre animasjonene litt interaktive.

Lag et læringsopplegg

Har du gjennomført et læringsopplegg i skole eller barnehage som andre pedagoger kan ha interesse av? Del det gjerne på denne siden.

Relaterte opplegg

Relaterte blogginnlegg

  • Historiefortelling og programmering med Project Spark

    På 8. trinn på Fagerhaug Oppvekstsenter har vi denne våren et pilotprosjekt på bruk av Project Spark som et pedagogisk hjelpemiddel for å nå kompetansemål i engelsk og valgfaget "Teknologi i praksis" for ungdomstrinnet. En stor suksess for teknologi-sultne og kreative elever.
  • Rockestjernekonsert med Rockevennegjengen - et animasjonsprosjekt

    Her er beskrivelse av animasjonsprosjektet som Kleppe friluftsbarnehage vant IKT senterets første digitale barnehagepris med: "Rockestjernekonsert med Rockevennegjengen".
  • Rom for læring - kreativ sone

    Jeg trodde programmering og IKT handlet mye mer om installering og kjedelige PC-ting, men det er mye mer interessant – det er mange flere muligheter.

Finn oss på sosiale medier