Animér en bibelhistorie i Scratch

Begynner du å bli lei av powerpointer? Det gjør nok elevene også. La dem lage en animasjon i Scratch i stedet!

Fem brød og to fisker.png

Trollmannen skal forestille Jesus, som dessverre ikke har sin egen figur i Scratch

All rights reserved.

Innledning

Scratch er et veldig fleksibelt verktøy som kan brukes til å lage både spill og animasjoner. Det er lett å komme i gang med, og det finnes også en rekke innføringsoppgaver på Kodeklubbens nettsider. Man slipper også å installere noe, siden alt kan gjøres på i nettleseren scratch.mit.edu.

I dette læringsopplegget skal elevene bruke Scratch til å presentere en bibelhistorie!

Slik gjør du

 

  1. Del elevene inn i par. Hvis gruppene blir større enn det vil fort noen falle utenfor når man må jobbe på en PC/Mac.
  2. La dem først prøve å lage bibelhistorien "Fem brød og to fisker", ut ifra den vedlagte oppskriften. Eventuelt kan du nøye deg med å vise spillet og koden (trykk på "se inni"-knappen).
  3. La så elevene velge en bibelhistorie selv, men gjerne ut ifra en liste du gir dem. Da får de litt frihet til å være kreative, samtidig som du unngår at de velger en av de mindre barnevennlige historiene i gamletestamentet. 
  4. La dem lage animasjon!

 

 

Mål

Her er det valgt ut to kompetansemål i KRLE, men det generelt kan Scratch brukes til presentasjoner som dekker de fleste kompetansemålene i de fleste fag.

KRLE etter 7. årstrinn: Eleven skal kunne beskrive [ulike elementer fra de fem store religionene] og bruk og nytte digitale verktøy til å søke informasjon og lage presentasjoner.

KRLE etter 10. årstrinn: Eleven skal kunne innhente digital informasjon om og presentere aktuelle spørsmål som opptar mange [kristne, jøder, muslimer, hinduister, buddhister].

Utstyr

PC eller Mac.

Forberedelse

Elevene bør ha noe kjennskap til Scratch fra før, for eksempel fra Kodeklubbens oppgaver.

Tips

Dette er et prosjekt som egener seg veldig godt til tverrfaglige prosjekter, for eksempel med Kunst og Håndverk.

Oppgaveforslag

En enkel instruksjon for "Fem brød og to fisker" ligger som vedlegg.

Vurdering

Det er naturlig å vurdere denne oppgaven ut ifra en presentasjon der de viser animasjonen og programmeringen. Vurderingskriteriene kan lærer bestemme sammen med elevene.

Evaluering av opplegg

Elevene synes generelt det er veldig gøy å lage ting i Scratch, og liker å lage spill eller gjøre animasjonene litt interaktive.

Lag et læringsopplegg

Har du gjennomført et læringsopplegg i skole eller barnehage som andre pedagoger kan ha interesse av? Del det gjerne på denne siden.

Relaterte opplegg

Relaterte blogginnlegg

  • Historiefortelling og programmering med Project Spark

    På 8. trinn på Fagerhaug Oppvekstsenter har vi denne våren et pilotprosjekt på bruk av Project Spark som et pedagogisk hjelpemiddel for å nå kompetansemål i engelsk og valgfaget "Teknologi i praksis" for ungdomstrinnet. En stor suksess for teknologi-sultne og kreative elever.
  • Gulrot-piano med Arduino

    Gulrot og Arduino går godt sammen, om en vet hva en skal gjøre. Dette har elever på mellomtrinnet funnet ut av, og de storkoser seg når de jobber med dette opplegget.
  • 4. trinn ved Brundalen skole bygger skolen i Minecraft, del 1

    Brundalen skole i Trondheim skal i løpet av 2014 bli bygget ut og pusset opp. Vi har brukt Minecraft Edu for å utforske hvordan skolen kommer til å se ut.

Finn oss på sosiale medier