Valgfaget teknologi i praksis

På skolen vår handler de mest populære valgfagene om idrett, friluftsliv og design, men vi manglet et fag for dem som ikke ble fanget opp av disse interessene. Høsten 2014 startet vi opp med valgfaget teknologi i praksis.

drone.JPG

En høst med programmering, ble avsluttet med programmering av droner.

Creative Commons Licence

Å si at jeg var kvalifisert for å undervise i faget blir å ta litt i, men jeg er heldigvis engasjert, lærevillig og flink til å lese læreplaner. Dette faget så spennende ut, og kompetansemålene gav meg en god del spillerom. Det var bra, med tanke på elevmassen. 

Uten å generalisere kan man godt si at jeg fikk en klasse bestående av 17 gamere, derav bare en jente dessverre. Det virket svært fristende å gjøre noe rundt dataspill, men hva med kompetansemålene?

Enkelt sagt handler målene om to ting - undersøke teknologiske produkt, og fremstille teknologiske produkt. Et dataspill er vel et teknologisk produkt? Og spillkonsoller?

Disse elevene er konsumenter av dataspill, men visste de noe om hvordan de lages?

I to timer i uka gjennom et halvt år ble programmering et hovdtema. Først gjennom opplegg med Lego. Her var det greit å tilpasse; Noen bygget pneumatiske kraner og lifter, noen fribygde biler og roboter (fjernstyrte med app til mobilen), og noen startet med blokkprogrammeringen til Lego mindstorms. Jeg prøvde å ligge et skritt foran, men timene ble brukt til mye prøving og feiling - som jo faktisk var en del av kompetansen som skulle opparbeides. I tillegg spilte vi, lærte om dataspillenes historie, og snakket om ulike typer spill. 

Etterhvert begynte elevene å programmere i Scratch og Kodu game lab. Ikke alle klarte å komme opp med et ferdig spill, men vi fikk noen versjoner av Pong, et labyrintspill og noen enkle plattformspill i Kodu.

I den aller siste timen fikk elevene programmere noe litt mer håndfast; Vi fikk besøk av Kristine Sevik fra senter for IKT i utdanningen, og hun hadde med seg fire droner. Elevene byttet på å fjernstyre, og å programmere dronene, og selv om det ble noen knall og fall, samt en aldri så liten rotorbrann, så ble det en stor og kjekk avslutning på faget. Kanskje jeg skal prøve meg igjen neste år? Kanskje jeg får helt andre elever da, og dermed et helt annet fag. Gøy, for slik er det ikke i matematikk!

Skriv et blogginnlegg

Vi vil gjerne høre dine erfaringer med bruk av IKT. Her kan du skrive og publisere blogginnlegg.

Relaterte blogginnlegg

  • Elever som koder spill i Sploder

    Game design med Sploder

    Hvor mange elever ønsker ikke å designe sine egne spill? Spill på lik linje med de spill de spiller på 1001spill eller NRK Super. I prosjektet Play and Learn, som elever på Grinde skule skal gjennomføre sammen med elever ved den danske skolen «Skolen ved søerne» i København, skal elevene lære og lage spill ved å bruke spillplattformen Sploder.
  • Historiefortelling og programmering med Project Spark

    På 8. trinn på Fagerhaug Oppvekstsenter har vi denne våren et pilotprosjekt på bruk av Project Spark som et pedagogisk hjelpemiddel for å nå kompetansemål i engelsk og valgfaget "Teknologi i praksis" for ungdomstrinnet. En stor suksess for teknologi-sultne og kreative elever.
  • 4. trinn ved Brundalen skole bygger skolen i Minecraft, del 3

    Det er alltid noe som ikke går som planlagt når en setter i gang med noe helt nytt. Vi har møtt noen utfordringer som vi ikke forutså, som kan være greie å tenke på dersom dere har tenkt å bruke MinecraftEdu i undervisningen.

Finn oss på sosiale medier