Utvikling av læringsspill ved Nord-Gudbrandsdal VGS

Som en del av siste syklus i iTEC-prosjektet, har IT-elever ved Nord-Gudbrandsdal VGS laget læringsspill.

IMG_2196.jpg

IT-elever med besøk fra Senter for IKT i utdanningen

Creative Commons Licence

Scenariet for syklus 5 av iTEC var "Programmering for å lære". IT-elever ved Nord-Gudbrandsdal VGS avd. Otta skulle da lære å bruke spill og spillutvikling for å få kunnskap innen koding og programmering. Samtidig skulle spillenes innhold relateres til ulike fag. På denne måten måtte de også bruke kunnskap de hadde lært i andre fag.

Målene for elevene var å:

  • delta i en kreativ prosess der hovedmålet var å utvikle et læringsspill for en spesifikk målgruppe
  • reflektere over bruken av spill og spillifisering til å styrke læring

Utvikling av biologispill

Creative Commons Licence

Prosessen begynte med en kort innføring i spilldesign, og en gjennomgang av prosjektets faser. Deretter fulgte idémyldring med bruk av samskrivingsverktøy og nettbaserte tankekart. Etter respons fra lærer og medelever, måtte elevene utforme spesifikasjoner for spillet de skulle laget, før de begynte å produsere selve spillene.

Denne bremselengdesimulator var ett av elevarbeidene.

Creative Commons Licence

Hele prosjektet skulle dokumenteres fortløpende på elevenes blogg. Ved prosjektets slutt skulle spillene publiseres på nett og presenteres for lærer og medelever.

Følgende verktøy ble brukt:

  • Mindomo - tankekart
  • Google  Docs - samskriving
  • WordPress - blogging
  • Facebook grupper - samarbeid/deling
  • Construct 2 - utvikling av HTML5-spill

Det tar tid å lage spill, så hovedfokuset var på spilldesign, men elevene lagde også utkast. Disse kan prøves her:

Corny Escape - biologispill om fordøyelsessystemet

level 1 - level 2

Braking Distance Simulator - simulator for å sjekke bremselengde

start 

MathRace - mattespill

start

WW2 - rollespill om den norske motstandsbevegelsen

start

Elevenes blogger kan leses her: http://iktotta.no/category/itec5/

Skriv et blogginnlegg

Vi vil gjerne høre dine erfaringer med bruk av IKT. Her kan du skrive og publisere blogginnlegg.

Relaterte blogginnlegg

  • 4. trinn ved Brundalen skole bygger skolen i Minecraft, del 2

    Etter å ha jobbet med forberedelsene til å kunne begynne å spille / bygge i MinecraftEdu (beskrevet i forrige innlegg), var det en svært ivrig gjeng på 4. trinn som var veldig klar for å begynne å bygge skolen sin.
  • 4. trinn ved Brundalen skole bygger skolen i Minecraft, del 3

    Det er alltid noe som ikke går som planlagt når en setter i gang med noe helt nytt. Vi har møtt noen utfordringer som vi ikke forutså, som kan være greie å tenke på dersom dere har tenkt å bruke MinecraftEdu i undervisningen.
  • Historiefortelling og programmering med Project Spark

    På 8. trinn på Fagerhaug Oppvekstsenter har vi denne våren et pilotprosjekt på bruk av Project Spark som et pedagogisk hjelpemiddel for å nå kompetansemål i engelsk og valgfaget "Teknologi i praksis" for ungdomstrinnet. En stor suksess for teknologi-sultne og kreative elever.

Finn oss på sosiale medier