Stasjonslek matematiske begreper

Skoleforberedende aktiviteter i Lunheim barnehage, IKT og matematiske begreper.

I Lunheim barnehage har skoleklubben fokus på IKT og skoleforberedende aktiviteter.

Denne gangen hadde vi stasjonslek med temaet «Matematiske begreper».

Målet var å utforske og leke med tall og former.

Stasjon 1: Oppgaven er å bygge tårn med klosser som har forskjellige størrelser og former. Barna sitter i en ring og kaster terning hver sin tur. Det antallet terningen viser, skal det bygges tårn av.  I denne aktiviteten må barn samarbeide, hvilke klosser er det hensiktsmessig å bruke for å få et stort og flott tårn!

 Stasjon 2: Oppgaven gikk ut på å klippe og lime ulike geometriske former og lime disse på et ark. De geometriske formene danner enten et mønster eller en bil, et ansikt osv.

Stasjon 3: Barna bruker et program på smartbordet som heter «Multi». Dette spillet tilbyr spill både for antall, form, farger og sortering.

Erfaringene etter denne stasjonsleken var positivt. Barna fikk bruke mange forskjellige uttrykksmetoder for å få en forståelse av matematiske begreper.  Barna måtte også vente på tur, samarbeide og være kreativ.

Skriv et blogginnlegg

Vi vil gjerne høre dine erfaringer med bruk av IKT. Her kan du skrive og publisere blogginnlegg.

Relaterte blogginnlegg

  • Trafikkskilt i nærområdet

    Dagens førskoleklubb hadde som mål å ta bilder av trafikkskilt i nærområdet.
  • Matematikk med en tvist

    På workshop i senterets 'Rom for læring' ble 25 matematikklærere i videregående skoler i Troms utfordret på hvilke muligheter og motivasjonsfaktorer det finnes i å benytte spill i undervisningen.
  • Crazy cook app

    En app som kan inspirere både til å lage mat, telle, måle og veie.

Finn oss på sosiale medier