Spillportalen Steam i skolen

Å kjøpe inn spill for bruk i skolen kan noen ganger by på endel logistikk. Det kan være vanskelig å få tak i nok fysiske kopier av spillet, og elev-PCer har i stadig mindre grad et optisk drev til å faktisk kunne benytte seg av en fysisk kopi. På spillportalen Steam kan man kjøpe og installere spill over nett.

Steam - utviklet av selskapet Valve - er en portal for å kjøpe, installere, oppdatere og administrere spill. Det er også en sosial arena for å kunne diskutere og spille sammen. Fra spillselskapene sin side er det også en mekanisme for å holde kontroll på at solgte spill ikke blir kopiert ulovlig.

For å kunne kjøpe spill på Steam, må man installere Steam-klienten og opprette en Steam-konto. Man finner Steam på store.steampowered.com. Alle spill man kjøper på en konto blir knyttet til denne kontoen. Man kan deretter installere spillene sine på så mange maskiner man vil. Men man må logge seg på for å spille, og man kan bare spille på én maskin av gangen med samme konto.

I skolesammenheng betyr det at man må registrere like mange steam-kontoer som det skal være elever som spiller samtidig. Og man må kjøpe en spill-lisens til hver av kontoene. Men heldigvis er det mulig å registrere mange steam-kontoer på én e-postadresse. Det er også mulig å benytte en av kontoene til innkjøp, og kjøpe spillet i “gave” til de andre kontoene. Det er verken nødvendig eller anbefalt å lagre betalingsinformasjon på noen av kontoene. 

Dersom elevene bruker elev-PCer, og dere vil sikre dere kontroll over spill-lisensene kan det være lurt å

  • holde oversikt over hvilken elev som bruker hvilken konto.
  • ikke dele kontopassordet med elevene. Dette innebærer at dere må taste inn passordet for elevene og krysse av for “Husk passordet”.
  • ikke la kontoene være registrert til andre e-postadresser enn de dere/skolen har kontroll på.

Steam Guard er en ekstra sikkerhet for kontoene, men kan føre til ekstra logistikk. Den er på i utgangspunktet. For å sjekke status, gå på hovedmenyen Steam->Preferences->Konto. Når Steam Guard er på og elevene logger seg på for første gang, blir det sendt en e-post med bekreftelseskode til dere som må deles med hver enkelt elev. Fordelen med Steam Guard er at man kan gå inn på Administrer Steam Guards kontosikkerhet og skru av kontotilgangen for andre maskiner, f.eks. tidligere elever som ikke lenger skal ha tilgang på kontoen.

Installasjon av spill gjennom Steam tar tid fordi det som regel er mange gigabyte som skal lastes ned. Derfor er det lurt å starte installasjonsprosessen uken før dere skal spille.  Her er forslag til prosedyre:

  1. Elevene går inn på store.steampowered.com og laster ned Steam-klienten
  2. Elevene får tildelt hver sin Steam-konto og skriver inn brukernavnet, f.eks. vg_vgs_pc3
  3. Lærer går rundt og taster inn passord. Det hukes av for Husk passord før det logges på.
  4. Elevene går inn på Bibliotek og trykker Last ned på det aktuelle spillet.
  5. Elevene går inn på Bibliotek->Nedlastinger og setter nedlasting umiddelbart på pause.

Dersom en hel klasse laster ned spillet samtidig vil antagelig det lokale skolenettet lide. Derfor er det lurt å spre nedlastingen utover ved at elevene får i lekse å laste ned og fullføre installasjonen. Elevene må ikke nødvendigvis laste ned hjemme, men så lenge det ikke skjer samtidig på samme nett unngår man å sette nettet ut av spill.

Som nevnt inneholder Steam også et sosialt aspekt. Dette kan man utnytte hvis man sørger for å legge alle skolens kontoer på vennelisten til hverandre. Når kontoene er venner på Steam kan elevene spille sammen dersom spillet har flerspillermulighet. Man kan også kommunisere med hverandre gjennom tekst eller tale. Man kan også dele innhold med hverandre, for eksempel testrom i Portal 2.

Skriv et blogginnlegg

Vi vil gjerne høre dine erfaringer med bruk av IKT. Her kan du skrive og publisere blogginnlegg.

Relaterte blogginnlegg

  • Simcity Education

    På Kleppestø barneskole har 5A brukt en del av samfunnsfagtimene til problemløsning gjennom SimCity Edu:Pollution Challenge. Gjennom 6 oppdrag har de lært om byplanlegging, miljø og problemer knyttet til bærekraftig utvikling. SimCity Edu gir elevene et innblikk i hvor utfordrende det er å være miljøbevisst i dagens samfunn. De får også prøve balansen mellom økonomi og utvikling.
  • Elever som koder spill i Sploder

    Game design med Sploder

    Hvor mange elever ønsker ikke å designe sine egne spill? Spill på lik linje med de spill de spiller på 1001spill eller NRK Super. I prosjektet Play and Learn, som elever på Grinde skule skal gjennomføre sammen med elever ved den danske skolen «Skolen ved søerne» i København, skal elevene lære og lage spill ved å bruke spillplattformen Sploder.
  • Oculus Rift på yrkesfag

    På Nord-Gudbrandsdal VGS avd. Otta blir nå Oculus Rift testet ut på yrkesfag. Her får elevene praktisk opplæring i virtuelle omgivelser.

Finn oss på sosiale medier