Rom for læring - kreativ sone

Jeg trodde programmering og IKT handlet mye mer om installering og kjedelige PC-ting, men det er mye mer interessant – det er mange flere muligheter.

Bilde1.png

Populære sitteplasser blant guttene på 10. trinn

Creative Commons Licence

Fredag 20. januar var 9. og 10. klassinger som har valgt programmering som valgfag og besøkte Rom for Læring i Tromsø. Her fikk de en introduksjon til micro:bit ved Lars K. Gimse. Hva er det? Hva kan det brukes til? Hvordan kan vi jobbe med det i skolen? Etter introduksjonen jobbet elevene parvis med enkle programmeringsoppgaver, der de fikk muligheten til å bli kjent med micro:bit – både i seg selv, og nettsiden!

Elevene selv beskriver undervisningsopplegget som morsomt, noe de selv gav tilbakemelding til arrangør Gimse om før vi dro. Flere bemerket at det å være ute av skolen for å gjøre noe annet er motiverende i seg selv. Det var «chill». I tillegg har elevene besluttet at de skal henvende seg til elevrådet – sitte og/eller liggeanretningene som var på Rom for læring, de må vi visst ha på skolen vår også! En elev går så langt som å si at stolene i seg selv gjorde at det var bedre å være på Rom for læring enn å være på skolen. Anders (15) bemerker at lokalet i seg selv er utformet på en måte som inspirerer til kreativitet, og at det passet godt til opplegget. Han likte særlig godt den utforskende metoden, der de fikk bruke fantasien og prøve seg frem.

Bilde2.png

Ida Eline (14) og Emely (14) syntes opplegget var bra.

Creative Commons Licence

Før vi dro derifra hadde vi fått avtalt agenda for neste besøk. Da skal elevene få teste ut et variert utvalg av tekniske anretninger – blant annet VR playstation, programmering av roboter, og mye mer. Sett at hovedformålet med valgfag er å motivere elevene, så tenker vi, lærerne, at dette er midt i blinken! Det kan være lurt å ha noen undervisningsopplegg som ikke er knyttet opp til et bestemt tema, som ikke er satt i en bestemt sammenheng, og som ikke skal vurderes. Å dra på Rom for læring for å «leke» kan være den beste inspirasjon! Kanskje er det akkurat dette som skal til for å trigge interesse og nysgjerrighet for IKT!

Anders bekrefter litt denne oppfatningen i sin kommentar til valgfaget: «Jeg trodde programmering og IKT handlet mye mer om installering og kjedelige PC-ting, men det er mye mer interessant – det er mange flere muligheter».

Skriv et blogginnlegg

Vi vil gjerne høre dine erfaringer med bruk av IKT. Her kan du skrive og publisere blogginnlegg.

Relaterte blogginnlegg

  • Historiefortelling og programmering med Project Spark

    På 8. trinn på Fagerhaug Oppvekstsenter har vi denne våren et pilotprosjekt på bruk av Project Spark som et pedagogisk hjelpemiddel for å nå kompetansemål i engelsk og valgfaget "Teknologi i praksis" for ungdomstrinnet. En stor suksess for teknologi-sultne og kreative elever.
  • Koding, Bee-Bot og 4 åringar

    Vad är en robot frågar Elin? Det är en sak som går och låter "eeek eeek eeek" 4 åringen rör armarna fram och tillbaka.
  • Arduino for alle

    Å jobbe med strømkretser, bygging, forståelse av instruksjoner og tegninger, programmering og å oppleve mestring er blant noe av elevene på 5. trinn på Brundalen skole har oppnådd ved å jobbe med Arduino i noen uker.

Finn oss på sosiale medier