Matematikk med en tvist

På workshop i senterets 'Rom for læring' ble 25 matematikklærere i videregående skoler i Troms utfordret på hvilke muligheter og motivasjonsfaktorer det finnes i å benytte spill i undervisningen.

Lærerne ble utfordret på hvordan integrere en spilløsning der både datamaskin, GPS og mobiltelefoner er integrert i et pedagogisk undervisningsopplegg. Konklusjonen ble at et vellykket opplegg avhenger i stor grad av at elevene må løse faglige oppgaver i samarbeid, at de evner å kommunisere, å lese og forstå digitale kart og sist, men ikke minst, at de kan vurdere og iverksette ulike strategier for å lykkes med å løse oppgavene.

Undervisningsopplegget baserer seg på et dansk konsept kalt DJEEO. DJEEO er et utendørs dataspill for alle aldre, som kombinerer avansert teknologi med utendørsaktiviteter, - en slags teknologisk løpe- og orienteringsjakt.

Erfaringene fra workshopen og tilbakemeldinger fra elever som tidligere har gjennomført opplegget viser at potensialet er stort og at motivasjonen for læringsarbeidet øker.

En viktig del av workshopen ved senteret var at lærerne i løpet av workshopen sørget for teknisk tilrettelegging for bruk av opplegget ved alle videregående skoler i området.

For mer informasjon kontakt Øystein Nilsen

oystein.nilsen@iktsenteret.no

Skriv et blogginnlegg

Vi vil gjerne høre dine erfaringer med bruk av IKT. Her kan du skrive og publisere blogginnlegg.

Relaterte blogginnlegg

  • ENKI, dataspill som gir læring og motivasjon

    6A ved Høknes barneskole bruker dataspillet ENKI som et ledd i å skape en variert og tilpasset undervisning.
  • Crazy cook app

    En app som kan inspirere både til å lage mat, telle, måle og veie.
  • Monkey Island i engelsktimen

    Hvordan og hvorfor bruke spill som Monkey Island i undervisning, og hvorfor vi av og til må la elevene få frie tøyler til å kose seg med stoffet i stedet for å mase om mål.

Finn oss på sosiale medier