Historiefortelling og programmering med Project Spark

På 8. trinn på Fagerhaug Oppvekstsenter har vi denne våren et pilotprosjekt på bruk av Project Spark som et pedagogisk hjelpemiddel for å nå kompetansemål i engelsk og valgfaget "Teknologi i praksis" for ungdomstrinnet. En stor suksess for teknologi-sultne og kreative elever.

Project Spark bilde 2.png

All rights reserved.

Project Spark er et gratis program for Windows 8.1, xBox One og xBox 365. Formålet med programmet er å lage 3d-spill, men den store bonusen er at det også snikinnfører programmering inn i skolen med enkel "when-do"-kode på elementene. Her skal man bygge opp sin egen verden med spillets egenproduserte helt og et mål. Hva målet er kan også selvsagt sammenfattes med skolens mål, spørsmål knyttet til fag og lignende, men vi har tatt utgangspunkt at elevene får frie tøyler når det kommer til spillutvikling. Måloppnåelsen kommer i produksjon av engelsk tekst i spillet og i loggføring i etterkant, og å kommunisere og lytte til engelsk. Prosjektet har til nå skapt massiv motivasjon for faget, for programmering og ikke minst utløp for kreativ skapertrang. 

Utfordringer

Prosjektet har ikke vært helt uten utfordringer. Programmet stiller krav til et stabilt nett og er en del tyngre enn hva vi er vant med i forhold til programmering i skolen. Minimum krav til pc er i5 prosessor, 4 gb ram og 4 gb harddisk. Dette ble løst med et samarbeid med vår lokale kodeklubb om å skaffe gode spill-pcer:) Programmet fungerer absolutt best ved at elevene har egen bruker logget inn på Win 8.1, ellers blir det vanskelig å få tilgang til låst materiell på "Markedplace"-funksjonen i programmet. Det kan også være fristende for enkelte utålmodige ungdommer å skippe instruksjonsdelen (Learn to create) i starten, men denne er gull verdt for senere kreativ utfoldelse. Anbefaler å bruke mye tid på dette i starten for da lærer man alle grunnstegene, og opplæringen er god og enkel for alle å følge.

Alt dette har vært nyttig erfaringer underveis i piloten, og det tok nok ikke lang tid før enkelte av elevene oversteg læreren i kunnskap om programmet. Som lærer må man i stedet være tilstede for å påse at elevene jobber mest på "Create"-delen og ikke bruker all tid på "Play". En ting er sikkert- aldri har elevene vært så ivrig på å gjøre hjemmearbeid;) Alle spillene vi produserer skal legges ut og blir tilgjengelig for ALLE å spille på. Vil du vite mer, så kom innom oss i "Rom for lek"- på NKUL 2015.

Elevsitat

Project Spark is a game where you can create your own world or connect to the internet and play on a map other people has created. When you are creating your own world, others can maybe play it and have fun. You can have the chance to make other people happy. In the world I'm creating, it may be possible to make quests where you have to answer matematic questions. You can do anything you want in create-mode. You deside! In the world you are creating, you are God.

Right now in my game, I am building new islands and caves in the mountain I made. 

---

We are 8th graders from Fagerhaug Christian School that use the "Projekt Spark" computer-program. We thinks that we can make some good games that are educational. We learn quite a lot by reading, listening to and writing English, and writing code for the different characters and elements in the game and many other things.

What we have done: We made many trolls and knights, and a river between them because we wanted them to fight against each other, but the world was deleted and then we had to start over,  and now we made a troll that we controll, and the trolls are my partners. We have made a bridge on a mountain so now we can go and fight on the bridge against the enemy. THIS IS FUN!

Skriv et blogginnlegg

Vi vil gjerne høre dine erfaringer med bruk av IKT. Her kan du skrive og publisere blogginnlegg.

Relaterte blogginnlegg

  • Utvikling av læringsspill ved Nord-Gudbrandsdal VGS

    Som en del av siste syklus i iTEC-prosjektet, har IT-elever ved Nord-Gudbrandsdal VGS laget læringsspill.
  • Elever som koder spill i Sploder

    Game design med Sploder

    Hvor mange elever ønsker ikke å designe sine egne spill? Spill på lik linje med de spill de spiller på 1001spill eller NRK Super. I prosjektet Play and Learn, som elever på Grinde skule skal gjennomføre sammen med elever ved den danske skolen «Skolen ved søerne» i København, skal elevene lære og lage spill ved å bruke spillplattformen Sploder.
  • Valgfaget teknologi i praksis

    På skolen vår handler de mest populære valgfagene om idrett, friluftsliv og design, men vi manglet et fag for dem som ikke ble fanget opp av disse interessene. Høsten 2014 startet vi opp med valgfaget teknologi i praksis.

Finn oss på sosiale medier