Game design med Sploder

Hvor mange elever ønsker ikke å designe sine egne spill? Spill på lik linje med de spill de spiller på 1001spill eller NRK Super. I prosjektet Play and Learn, som elever på Grinde skule skal gjennomføre sammen med elever ved den danske skolen «Skolen ved søerne» i København, skal elevene lære og lage spill ved å bruke spillplattformen Sploder.

Sploder er et nettbasert rammeverk der en enkelt kan lage spill av ulike typer. Det kan være enkle spill av arkadetypen, plattformbaserte spill, skytespill eller fysikkspill. Disse kan deretter deles slik at andre kan få lov til spille dem. I utgangspunktet er det ikke behov for de helt store programmeringskunnskapene, men mye fantasi og kreativitet. Sploder finnes også som app for Android, Kindle Fire og iOS.

Spilldesign er egentlig ikke et nytt begrep eller yrke, men har til nå vært forbeholdt et relativt begrenset antall mennesker med ganske ekstreme kunnskaper innen et lite fagområde. Gjennom system som Sploder kan eleven nå enkelt lage sine egne spill. Ved å gi elever muligheter til å lage spill som andre kan spille, settes de i en kreative setting som må få dem til å tenke på problemløsing og historiefortelling. Spilldesign bruker store deler av et menneskes tankesett – fra den kunstneriske siden med grafikk og utseende, til den analytiske siden for å skape interessante og spennende spill og den logiske siden med rekkefølger og konsekvenser.

Gjennom å spille allerede eksisterende spill både på Sploder.com og andre steder, lage enkle spill i Sploder og spille elevene i klassen sine spill, har jeg utfordret dem i hva som må til for at et spill skal være bra. Vi har da tatt utgangspunkt i arkadeformen i Sploder, og elevene har fått komme med innspill om hvordan spillene deres må lages, for at de skal bli spilt og likt.

Denne «kriterielisten» forteller oss at spillet må:

  • gi mening –> historien og temaet må være tiltalende
  • være spennende
  • være gjennomførbart
    • ikke for lett og ikke for vanskelig
    • ikke for mange hindre
    • ikke for logisk –> må kunne spilles uten å tenke på hvordan det skal spilles
    • ikke være for tidkrevende
  • være strukturert  –> ikke for mange elementer som forstyrrer
  • ha logisk progresjon –> begynne lett og bli vanskeligere

For å legge inn flere faglige elementer i prosjektet skal elevene prøve å lage et spill som inneholder et tema fra matematikkens verden. Matematikken skal inkluderes enten synlig eller skjult. Dette temaet kan være regnestykker som må løses for å komme videre, tallrekker eller mønstre, tekstoppgaver osv. I tillegg til det å designe et spill både i analog og digital form, blir det viktig med språk i form av kommunikasjon, dokumentasjon og evaluering.

Foreløpig har elevene kun hatt tre-fire timer der de har fått lov til å leke seg i rammeverket. Jeg har gitt dem en enkel innføring i hvordan opprette nytt spill og hvordan de legger på ulike elementer. Likevel har mange av elevene kommet veldig langt inn i mulighetene som finnes i Sploder. De forteller og viser hverandre, og det er ganske artig å bare gå rundt og se hvordan de jobber. Rammeverket er såpass enkelt at alle klarte å skape noe i løpet av de to første timene, hvilket førte til selvtillit og følelsen av mestring hos de aller fleste (noen setter veldig høye krav til seg selv). De laget spill med flere nivåer (levels), la inn usynlige elementer som bare ble vist når enkelte vilkår ble oppfylt, elementer som forsvant og noen prøvde seg også med tallrekker enda jeg ga klar beskjed om at dette trenger de ikke å tenke på enda.

I dag har de laget storyline for spillet sitt. Jeg viste noen eksempler på storylines som passer til arkadespill, og plasserte dem sammen to og to. Arkadeformen er ganske lett å lage storylines til, og elevene utviklet selv et kriteriesett for hva som måtte være med på storylinen for at det skulle være nok informasjon til å kunne konstruere spillet etterpå. De laget en storyline for hvert stadium i spillet.Siden de skal lage tre stadium i første omgang, blir det behov for tre storylines.

Videre nå skal elevene gjøre ferdig storylinene, deretter lage spillene, teste dem ut på hverandre og skrive en beskrivelse av spillet før det sendes til Danmark. Dette vil vi bruke noen timer i desember til å fullføre. 

Skriv et blogginnlegg

Vi vil gjerne høre dine erfaringer med bruk av IKT. Her kan du skrive og publisere blogginnlegg.

Relaterte blogginnlegg

  • Historiefortelling og programmering med Project Spark

    På 8. trinn på Fagerhaug Oppvekstsenter har vi denne våren et pilotprosjekt på bruk av Project Spark som et pedagogisk hjelpemiddel for å nå kompetansemål i engelsk og valgfaget "Teknologi i praksis" for ungdomstrinnet. En stor suksess for teknologi-sultne og kreative elever.
  • Build a World - et alternativ til Minecraft

    Teknologi i praksis- elevene ved Fagerhaug Oppvekstsenter har en måneds tid testet ut programmet "Build a World". Her er hva de samskriver etter erfaringer med spillet
  • Koding, Bee-Bot og 4 åringar

    Vad är en robot frågar Elin? Det är en sak som går och låter "eeek eeek eeek" 4 åringen rör armarna fram och tillbaka.

Finn oss på sosiale medier