Dronedag ved Rothaugen skole.

Fredag 3. oktober hadde 8E, 9G og 8F en full skoledag med droner på timeplanen. Målet for dagen var å bli kjent med hvordan droner blir brukt i arbeidslivet, men også bruke droner knyttet opp til praktiske matematikkoppgaver innenfor temaet geometri.

Vi startet dagen med en fellessamling i klasserommet. Her ble det ønsket velkommen av våre elevrepresentanter, som både presenterte programmet og foreleserne.

Elevene ble deretter delt inn i grupper på 4 som skulle gjennomføre ulike oppgaver i løpet av dagen. Blant annet intervjuet de minst to av våre forelesere. Disse intervjuene kommer vi til å jobbe videre med i norskfaget.

Etter presentasjonene deltok klasse 8E og 9G på to forelesninger av Joachim Reuder (UiB) og Truls Andersen (Aker Solutions). Truls Andersen forklarte generelt hva droner er, hvordan de fungerer og hvordan en ser for seg bruken av droner i framtiden. Joachim Reuder snakket om hvordan Geologisk institutt ved HiB har brukt droner til å undersøke værfenomener.

Imellomtid jobbet 8F, sammen med Kristine Sevik, med å programmer droner. Det ble det mye ivrig koding blant elevene, og de oppdaget fort at en skal holde hode kaldt og ikke stresse opp når dronene flyver rundt hodene deres.

Hver gruppe holdt på en time, før vi byttet stasjoner. Før lunsj hadde Forsvaret v/ Rolf Lund en fellessamling for alle gruppene, hvor han fortalt om Forsvarets droneutdanning, samt viste hvordan de bruker droner i Forsvaret.

Lunsjen bestod foruten sunn norsk skolemat av en mengde utrolig gode kaker laget av elevene selv.

Etter lunsj gikk elevene i firergruppene, hvor de fikk  utlevert et praktisk matematikkhefte med oppgaver som de skulle fullføre i løpet av den økten på to timer.

Oppgavene kan du se her: https://docs.google.com/document/d/1-gKBMdim5siQnhHjT62geghw2gwaQ9BPGfty...

 

 Økten etter lunsj var preget av stor elevdeltagelse og høy aktivitet. Mange av elevene tok mye ansvar for gruppen, så

dette ble også en veldig god øvelse i gruppesamarbeid. Det var krevende oppgaver, noe som satte store krav til kreativitet, nøyaktighet og samarbeid.

Vi fikk også besøk av Bergens Tidende som lagde denne reportasjen fra dagen:

http://www.bt.no/jobb/Svevande-laring-skal-gjere-matte-goy-3211874.html

 

 

Skriv et blogginnlegg

Vi vil gjerne høre dine erfaringer med bruk av IKT. Her kan du skrive og publisere blogginnlegg.

Relaterte blogginnlegg

  • Valgfaget teknologi i praksis

    På skolen vår handler de mest populære valgfagene om idrett, friluftsliv og design, men vi manglet et fag for dem som ikke ble fanget opp av disse interessene. Høsten 2014 startet vi opp med valgfaget teknologi i praksis.
  • Jones in the Fast Lane - en klassiker i nytt lys

    Spillet Jones in the Fast Lane var i min vennekrets et svært populært spill på begynnelsen av 1990-tallet, og jeg husker hvordan jeg fikk inn mange hverdagslige engelske ord og uttrykk. Hvordan kan en bruke dette spillet med sin karakteristiske grafikk til undervisning på skolen nå?

Finn oss på sosiale medier