Democracy 3 som rammeverk for stortingsrollespill

Democracy 3 er en politikksimulator hvor spilleren har mulighet til å oppleve de utfordringer politikere står overfor i arbeidet med å vedta nye lover, tilfredsstille velgergrupper, og balansere nasjonens økonomi. Hver beslutning har en rekke ulike konsekvenser for ulike grupper, og for å lykkes i spillet må man veie interessene til individer, grupper og staten som helhet mot hverandre før man fatter en beslutning.

Om man for eksempel velger å øke alkoholavgiften, vil man på den ene siden få mer penger i statskassen, høyere oppslutning fra konservative og religiøse velgere samt nedgang i alkoholkonsum. På den andre siden vil det gi økt misnøye fra andre velgergrupper og store protester fra næringslivsinteresser. For å lykkes i spillet, må spilleren ta valg som sørger for at en tilstrekkelig andel av befolkningen er rimelig godt fornøyd, og kan bli gjenvalgt uten å tømme statskassen fullstendig.

I dette opplegget brukes spillet som bakteppe for et stortingsrollespill, men det kan også knyttes til andre deler av samfunnsfag, politikk og demokrati samt programfagene i engelsk.

Democracy 3 kan være et forholdsvis tungt spill å sette seg inn i rent teknisk, da mengden informasjon umiddelbart kan virke litt overveldende. Men når spillet brukes i plenum, behøver ikke elevene å være eksperter på spillmekanikken. Så fremt elevene har satt seg inn i politikken til sitt parti, og evner å vurdere hvilke andre partier det kan være hensiktsmessig å søke støtte hos i bestemte politiske saker, holder det at læreren (eller en spillkyndig elev) styrer spillet.

Forslag til undervisningsopplegg Democracy 3

Jeg bruker NDLA som læreverk i samfunnsfag, og i tillegg til å ha samlet informasjon om partiet de representerer sine standpunkt ber jeg de sette seg inn i følgende ressurser: 

 

Økten før man bruker spillet – deles elevene inn i jevnstore grupper. Hver gruppe representerer et av de politiske partiene på Stortinget, og må finne ut

  1.    Hva er partiets kjernesaker/ideologi
  2.    Hva står partiet for på følgende områder:
  3.    Skole
  4.    Skatt
  5.    Miljø
  6.    Helse
  7.    Samferdsel

I starten av spilløkten får hver gruppe utdelt et ark som viser deres relative størrelse på Stortinget – MDG 1/169 DNA 55/169 etc..

  1. Lærer velger et politikkområde, utforsker hva slags lovendringer som er mulige å gjennomføre, og lar elevene diskutere seg fram til lovforslag i sine partigrupper.
  2. Partigruppene får «vandre fritt» og prøve å skape kompromiss med andre partier
  3. Partiene legger fram forslag for samlet storting – Dersom forslaget oppnår mer enn 50% ja stemmer blir lovendringen gjennomført.
  4. Repeter steg 2-4

Refleksjon underveis/etter spilløkten

  1. Hvilke partier var det som oftest fant fram til løsninger sammen? Er dette tilfellet utenfor simulasjonen?
  2. Representerte dere partiet deres, eller deres egne syn i rollespillet?
  3. Hvilken effekt hadde politikken dere gjennomførte på samfunnet? (Bruk grafer i spillet på oppslutning, økonomi etc.)
  4. Hadde lovendringene dere gjennomførte ønsket resultat?
  5. Hvem er vinnerene/taperene med denne lovendringen?
  6. Er spillet en god representasjon av virkeligheten? Hvorfor/hvorfor ikke?

Spillet kan brukes enten i en enkeltøkt, eller kan spilles i korte intervaller gjennom hele perioden med politikk og demokrati. Elevene kan f.eks få i lekse å utforme politikkforslag/samle støtte/skape kompromiss mellom øktene.

Skriv et blogginnlegg

Vi vil gjerne høre dine erfaringer med bruk av IKT. Her kan du skrive og publisere blogginnlegg.

Relaterte blogginnlegg

  • Stortingsbygningen gjenskapt i Minecraft

    Skoleåret 2015-2016 bygde 6. trinn ved Brundalen skole Stortinget i Minecraft. I utgangspunktet ønsket vi å bruke bygget for å undervise om de forskjellige partiene og hvordan valg fungerer i Norge.
  • Vikingtiden i Minecraft

    6. trinn ved Brundalen skole har i det siste jobbet med vikingtiden i MinecraftEdu. Det har vært en spennende og lærerik prosess, der elevene har fått mulighet til å jobbe med historiefaget på en annen måte og med andre arbeidsmetoder enn de har gjort tidligere. Det har ført til fokusert arbeid og stort engasjement blant elever og lærerne.
  • "Fremmedstyre" med iPad

    6A ved Skjelnan skole har jobbet med tema "fremmedstyre" i samfunnsfag. Kapitlet ble fordelt på små elevgrupper og oppgaven var å lage Keynote-presentasjoner på iPad + visning på digital tavle til slutt.

Finn oss på sosiale medier