Bruk av 360°-kamera i musikk og kroppsøving

Dans er en øvelse som elevene skal innom i både musikk og kroppsøving, og i tillegg skal digitale ferdigheter øves i alle fag. Ved å bruke 360°-kamera kan elevene nå målene i flere fag, og samtidig øve seg på digitale ferdigheter gjennom filming og filmredigering.

På Jakobsli skole har vi lagd en film med et 360°-kamera som kan brukes som inspirasjon og opplæring av samme dans på andre skoler. Et 360°-kamera er et kamera som filmer alt som skjer rundt kamera, hvor en ved hjelp av VR-briller eller en mobiltelefon kan se seg rundt i filmen - en kan selv bestemme hva en vil se av det som har skjedd rundt kamera.

Hva gjorde vi?

Undertegnede og Marte Berge Gullesen hadde en brainstorming med elevene på 3. trinn om hva vi kunne filme med et 360-kamera. De fikk litt inspirasjon fra videoer som ligger på Youtube, og fikk så gå sammen to og to for å komme fram til hva de selv ønsket å filme. Det kom veldig mange gode forslag fra elevene, det vi gikk for var å filme en dans som de som ser filmen kunne lære seg ved å se filmen. Elevene på 3. trinn hadde nettopp lært seg en ny dans på skolen, og vi valgte da å bruke den i filmingen.

Selve filmingen gjorde vi ved å plassere kameraet i midten av rommet, for på den måten å få filmet i dansen både forfra, bakfra og fra sidene i en filming. Ved å gjøre det kan de som ønsker å lære seg filmen se dansen fra den vinkelen de selv ønsker. Selve filmingen ble gjennomført på et opptak, så det ble ikke mye redigering i etterkant. Dette er selvsagt noe elevene selv skulle gjort, da redigeringsprogrammet er veldig lett å bruke. Videoene som en produserer kan en velge å se på en datamaskin - da må en se seg rundt ved å klikke og dra i videoen, på smarttelefon - her kan en snu seg rundt med telefonen og du ser deg da rundt i filmen, og med smarttelefon med VR-briller. Det er ingen stor forskjell i bruk, men elevene synes det er artigst å bruke VR-briller.

Stillestående kamera under filming er den beste måten å unngå kvalme for seerne med VR-briller.

Hvordan få filmen klar for publisering på Youtube

En enkel oppskrift på hvordan du gjør det etter filmingen er ferdig og fram til opplasting på Youtube finner du her. Video fra dansen ser du nederst i saken.

Utstyr

Til dette har vi benyttet et Samsung Gear 360-kamera, en Samsung Galaxy S6-telefon med appen Samsung Gear 360 Manager og en Windows-datamaskin med programmene Gear 360 ActionDirector til redigering og Spatial Media Metadata Injector som gjør filmen klar til å kunne vises som 360-film på blant annet Youtube. Telefonen med appen bruker en for å starte og stoppe opptak på kameraet.

Mål fra Kunnskapsløftet i fagene musikk og kroppsøving for både grunnskole og videregående opplæring:

Musikk etter 2. trinn

  • delta i leker med et variert repertoar av sanger, rim, regler, sangleker og danser

  • delta i framføring med sang, samspill og dans

Musikk etter 4. trinn

  • danse et utvalg norske og internasjonale folkedanser

  • framføre sang, spill og dans i samhandling med andre

  • improvisere dans og bevegelse og samtale om hvordan dans kan illustrere et musikalsk forløp

Musikk etter 7. trinn

  • beherske noen norske danser og danser fra andre land

  • delta i framføring med sang, spill og dans der egenkomponert musikk og dans inngår

  • uttrykke egne ideer, tanker og følelser gjennom bevegelser og dans

Musikk etter 10. trinn

  • øve inn og framføre et repertoar av musikk og dans fra ulike sjangere med vekt på rytmisk musikk

Kroppsøving etter 4. årssteget

  • vere med i songleikar og enkle dansar frå ulike kulturar

Kroppsøving etter 7. årssteget

  • eksperimentere med kroppslege uttrykk og danse enkle dansar frå ulike kulturar

Kroppsøving etter 10. årssteget

  • trene på og utøve dansar frå ungdomskulturar og andre kulturar, og saman med medelevar skape enkle dansekomposisjonar

Kroppsøving etter Vg1

  • eksperimentere med ulike danseformer og skape dansekomposisjonar


Skriv et blogginnlegg

Vi vil gjerne høre dine erfaringer med bruk av IKT. Her kan du skrive og publisere blogginnlegg.

Relaterte blogginnlegg

  • Musikkundervisning på nettbrett

    På Mortensnes skole i Tromsø har vi begynt å ta i bruk nettbrett (Windows 8) i musikktimene. Elevene disponerer hvert sitt brett. Dette bruker de omtrent hver dag til lese og skriveopplæring, regning og mange andre aktiviteter. Hvorfor ikke bruke nettbrettene i musikkundervisningen også?
  • Oculus Rift på yrkesfag

    På Nord-Gudbrandsdal VGS avd. Otta blir nå Oculus Rift testet ut på yrkesfag. Her får elevene praktisk opplæring i virtuelle omgivelser.
  • Gulrot-piano med Arduino

    Gulrot og Arduino går godt sammen, om en vet hva en skal gjøre. Dette har elever på mellomtrinnet funnet ut av, og de storkoser seg når de jobber med dette opplegget.

Finn oss på sosiale medier