Augmented reality

Liker du å lære om ny teknologi kan dette undervisningsopplegget være noe for deg. Det passer i alle fag og det bidrar til å styrke den grunnleggende ferdigheten "kunne bruke digitale verktøy".

Skjermbilde 2014-11-19 kl. 10.44.25.png

Virkeligheten skjuler mer enn du tror

Creative Commons Licence

Jeg gjennomførte dette opplegget i teknologi og forskningslære 1 på Breivang vgs. våren 2014. Elevene lagde først en videopresentasjon om et tema. I vårt tilfelle var temaet nanoteknologi. Deretter fant de et bilde som passet til temaet og som hadde nok detaljer til at app'en aurasma kunne kjenne det igjen.

På forhånd hadde jeg opprettet en bruker i http://studio.aurasma.com som alle elevene fikk tilgang til. De lagde så en såkalt aura ved å legge inn trigger image (bildet de hadde funnet) og overlay (videopresentasjonen).

Elevene hang bildene opp på en utstillingsvegg på skolen sammen med instruksjoner til hva de skuelystne måtte gjøre for å få frem det skjulte innholdet. I korthet går det ut på å laste ned appen Aurasma på telefonen og abonnere på innholdet til brukeren. Her ser du hvordan dette fortonet seg på vår skole.

Som lærer bør du selvsagt lage din egen aura og få det til å fungere på mobilen din før du setter elevene i gang. Klassikeren er å bruke bildet av Kristian Birkeland på en 200 kr seddel, og så la overlaybildet være av deg. Alltid like artig å vise til venner og kjente (forutsatt at de har en viss geekfaktor). En mer faglig variant er å erstatte bildet av Birkeland med en film om nordlys. Hvis du er naturfaglærer er jo dette midt i blinken.

Er du av den mer systematiske typen kan du f.eks. fordele alle bildene i læreboka til elevene og be de bruke disse til å trigge relevante nettsider, filmer e.l.

 

Skriv et blogginnlegg

Vi vil gjerne høre dine erfaringer med bruk av IKT. Her kan du skrive og publisere blogginnlegg.

Relaterte blogginnlegg

  • 3D-tegning i Onshape

    3D-skrivere blir stadig mer vanlig i norske bedrifter og også i en del norske skoler. For å få filer som kan skrives ut i en 3D-skriver kan en bruke ulike verktøy, som Minecraft, TinkerCAD, SketchUp og Onshape. De tre siste er nettbaserte programmer, Minecraft krever installasjon. Vi på Jakobsli skole har benyttet oss av Onshape for å bygge husene til elevene som skal benyttes i ulike fag senere.
  • Bruk av 360°-kamera i musikk og kroppsøving

    Dans er en øvelse som elevene skal innom i både musikk og kroppsøving, og i tillegg skal digitale ferdigheter øves i alle fag. Ved å bruke 360°-kamera kan elevene nå målene i flere fag, og samtidig øve seg på digitale ferdigheter gjennom filming og filmredigering.
  • Å etablere en ikke-personlig Apple ID

    Om man skal bruke iTunes på jobben og andre også skal ha tilgang til denne, er det lurt å etablere en Apple ID i jobbens navn. Se hvordan du kan gjøre det.

Finn oss på sosiale medier