Augmented reality

Liker du å lære om ny teknologi kan dette undervisningsopplegget være noe for deg. Det passer i alle fag og det bidrar til å styrke den grunnleggende ferdigheten "kunne bruke digitale verktøy".

Skjermbilde 2014-11-19 kl. 10.44.25.png

Virkeligheten skjuler mer enn du tror

Creative Commons Licence

Jeg gjennomførte dette opplegget i teknologi og forskningslære 1 på Breivang vgs. våren 2014. Elevene lagde først en videopresentasjon om et tema. I vårt tilfelle var temaet nanoteknologi. Deretter fant de et bilde som passet til temaet og som hadde nok detaljer til at app'en aurasma kunne kjenne det igjen.

På forhånd hadde jeg opprettet en bruker i http://studio.aurasma.com som alle elevene fikk tilgang til. De lagde så en såkalt aura ved å legge inn trigger image (bildet de hadde funnet) og overlay (videopresentasjonen).

Elevene hang bildene opp på en utstillingsvegg på skolen sammen med instruksjoner til hva de skuelystne måtte gjøre for å få frem det skjulte innholdet. I korthet går det ut på å laste ned appen Aurasma på telefonen og abonnere på innholdet til brukeren. Her ser du hvordan dette fortonet seg på vår skole.

Som lærer bør du selvsagt lage din egen aura og få det til å fungere på mobilen din før du setter elevene i gang. Klassikeren er å bruke bildet av Kristian Birkeland på en 200 kr seddel, og så la overlaybildet være av deg. Alltid like artig å vise til venner og kjente (forutsatt at de har en viss geekfaktor). En mer faglig variant er å erstatte bildet av Birkeland med en film om nordlys. Hvis du er naturfaglærer er jo dette midt i blinken.

Er du av den mer systematiske typen kan du f.eks. fordele alle bildene i læreboka til elevene og be de bruke disse til å trigge relevante nettsider, filmer e.l.

 

Skriv et blogginnlegg

Vi vil gjerne høre dine erfaringer med bruk av IKT. Her kan du skrive og publisere blogginnlegg.

Relaterte blogginnlegg

  • Geologi på en morsom måte

    Lær om bergarter ved å styre Curiosity Rover på mars! Oppgaven er å finne vann. Klarer du det får du et digitalt mozilla open badge diplom.
  • mobilblogg

    Blogging fra mobilen

    Lærerstudenter bruker Tumblr i utlandspraksis
  • Musikkundervisning på nettbrett

    På Mortensnes skole i Tromsø har vi begynt å ta i bruk nettbrett (Windows 8) i musikktimene. Elevene disponerer hvert sitt brett. Dette bruker de omtrent hver dag til lese og skriveopplæring, regning og mange andre aktiviteter. Hvorfor ikke bruke nettbrettene i musikkundervisningen også?

Finn oss på sosiale medier