4. trinn ved Brundalen skole bygger skolen i Minecraft, del 3

Det er alltid noe som ikke går som planlagt når en setter i gang med noe helt nytt. Vi har møtt noen utfordringer som vi ikke forutså, som kan være greie å tenke på dersom dere har tenkt å bruke MinecraftEdu i undervisningen.

20140522_091257.jpg

Elever på 4. trinn godt konsentrert om byggingen i MinecraftEdu

All rights reserved.

Red.anm: skoleversjonen av Minecraft Edu heter fra og med 2016 Minecraft Education Edition, og krever Windows 10 og Office 365-konto. 

Før man setter i gang med et prosjekt i Minecraft er det ting man bør ha tenkt gjennom for å unngå en rotete og tidkrevende oppstart. Flere av disse elementene hadde vi tenkt på før vi startet, men vi så fort at antallet elever som jobbet med prosjektet samtidig ble en hindring for oss lærere, slik at vi ikke fikk gitt den nødvendige støtten i oppstartsfasen. For mange elever er dette et første møte med Mineraft og mye er fremmed. Har man ikke erfaring med FPS (førstepersons skytespill) fra før, vil kontrollene føles ekstra uvant (standard er at en styrer med WASD og bruker datamusa til å endre retningen en går til). Problematikken var noe som hadde streifet oss i forkant, og vi hadde en plan om at de erfarne spillerne kunne dele PC med de uerfarne de første øktene for å  være mentorer. Dersom vi skulle gjort det igjen, ville vi nok satt to og to sammen på hver sin maskin, slik at de kunne lære av hverandre på den måten. Dette kombinert med at elevene fikk litt for lite konkrete oppgaver fra oss lærerne i starten, førte til at mange løp rundt (i Minecraft) og aldri helt kom i gang med byggingen.

Oppstarten kunne vært betraktelig glattere om vi hadde startet med mindre grupper og gitt mer konkrete oppgaver fra starten av.

En annen lærdom er at det kan være smart å be elevene rette alle spørsmål til deg gjennom chatten som er innebygd i Minecraft. Dette vil føre til mindre støy og at alle har et bedre fokus mot skjermen. Etter som elevene blir vant med MinecraftEdu blir de fleste spørsmål av typen “Steffen, kan jeg få ei dør?”, noe som er lettere å håndtere i spillet enn at du går bort til eleven, kun for å gå tilbake til datamaskina for å finne frem ei dør.

Det er jo ikke til å komme unna at enkelte elever kan finne på litt fjas innimellom ved å gjøre helt andre ting enn de har blitt bedt om. Her har MinecraftEdu et par innebygde funksjoner vi fort fant ut at var meget hendige. Man kan ved et par enkle tastetrykk fryse elever på plass og fjerne deres mulighet til å sette ut klosser, eller kanskje man vil fjerne en elevs mulighet til å skrive ting i chatten, hvis eleven er slem med andre. Disse konsekvensene er lett forståelige og ikke overraskende utrolig merkbare for elevene.

Praktiske erfaringer fra den første tiden:

- MinecraftEdu bruker en del batteri på bærbare maskiner

- På elevnettmaskiner må MinecraftEdu må legges i mappen C:\Brukere(Users)\Felles(Public). Det vi dessverre har opplevd er at mappa med spillet har forsvunnet på enkelte brukere. Vi har da løst det så enkelt at vi har spillmappa liggende på et par minnepinner, slik at vi bare kopierer det over til riktig mappe på datamaskinen.

- Det er også mulig å spille MinecraftEdu rett fra en minnepenn eller fra Dropbox.

Skriv et blogginnlegg

Vi vil gjerne høre dine erfaringer med bruk av IKT. Her kan du skrive og publisere blogginnlegg.

Relaterte blogginnlegg

Finn oss på sosiale medier